Monday, October 13, 2008

Nak jawab soalan

Nak menjawab soalan

Nora terima SMS dari seorang yang menamakan dirinya Fitri dari Penang. E-mel beliau adalah afms85@yahoo.com dengan sms beliau berbunyi seperti berikut:

Salam, sy fitri dari Penang, nk tnya Kak Nora psl Anwa. Sy surf kat internet, x tau bole refer pd sape,soalan sy,jika betul Anwar anti rasuah spt yg di war-warkan,knp dia x keluar umno dengan rela hati jer dulu? Bkn main lantang lg dia kata umno rasuah tlibat dgn nepotisme..abis apa yg anwar buat masa dia dlm umno dulu? Ada dia amalkan prinsip lawan tetap lawan atau dia dia aje..harap kakak reply.

Terima Kasih Fitri sungguhpun soalan ini sebenarnya telah banyak diperjelaskan. Nora bukan terror nak jawab semua tetapi Nora akan jawab berasaskan apa yang Nora tahu dan pengalaman Nora sewaktu turut serta dalam reformasi dulu.

Mula dengan kenapa Anwar saja yang kita cakap dan kita lekatkan cerita mengenai anti-rasuah. Kalau Anwar kata dia anti rasuah – Pak Lah pun kata dia anti rasuah – Najib pun kata dia anti rasuah – kenapa tak tegur semua mereka dan sekiranya kepimpinan UMNO penuh dengan rasuah – kita tentang dan singkir mereka. Ini bukan soal siapa tetapi soal rakyat menderita kerana mereka rasuah. Kita selalu fikir tentang politik tetapi rasuah adalah penyakit dan Nora sendiri terasa kerana rasuah - orang lain yang tak de lesen, pendatang asing dan beberapa perkara lain menjahanamkan perniagaan kita. Rasuah inilah yang menjadikan kita rakyat marhaen menderita.

Kemudian saudara tanya mengenai Anwar dahulu dalam Umno kenapa diam dan terus dalam Umno. Kenapa tak kuar dengan rela hati jer dahulu? Nora tidak mahu dikatakan berpendirian obsesi terhadap Anwar Ibrahim tetapi beliau dipecat – di pecat kerana ada yang sebenar tidak gemar dengan prinsip beliau. Ini bukan soal kuar dari Umno atau tidak – ini soal perjuangan rasuah. Kalau ada dalam Umno yang jujur memperkatakan dan memperjuangkan soal rasuah – kita alu-alukan. Kalau seluruh ahli Umno bergelumang dengan rasuah – sarankan kepada semua rakyat untuk menolak mereka – kalau tak setuju dengan Anwar masuk Pas – ada alternatif lain.

Kita tidak perlu sempitkan fikiran kita dengan persoalan mengenai apa Anwar lakukan dalam Umno dan apa yang disarankan oleh Anwar sekarang. Kalau saranan sekarang untuk menghapuskan budaya rasuah – sokong dan kita sebagai orang yang menyokong harus melaksanakan dengan berani – lawan sehingga memang. Kuasa rakyat itu besar tetapi kalau budaya takut ada – kuasa itu pudar dan tidak akan mendatangkan manfaat kepada kita sebagai rakyat Malaysia. Kita sebagai rakyat tidak sepatutnya memberhalakan kepimpinan kita. Kita ambil apa perjuangan mereka – kalau mereka mempunyai agenda rakyat – sokong mereka tetapi kalau setakat menyokong dengan membina “cut out poster” besar Anwar – tak payah la. Nora tak sokong macam itu. Nora percaya sokongan dengan pelaksanaan – usaha dan bertindak berani. Nora bukan nak kata “terror” tetapi itu Nora rasa. Nora bukan golongan terpelajar tetapi Nora lahir dari pengalaman berniaga dan pengalaman Nora sewaktu terlibat dalam reformasi. Apa pun Nora percaya – rasuah perlu disingkirkan – kuasa menyingkir dari rakyat – kepimpinan rasuah kita tentang – biar dalam Pakatan rakyat sekali pun.

Aduh macam berceramah plak...apa pun pada Fitri – lakukan perjuangan untuk membela rakyat. Tak perlu berdegar-degar membicarakan apa Anwar buat dahulu tetapi apa perjuangan yang perlu kita sertai sekarang. Kita bicara untuk membela rakyat – kita lakukan untuk rakyat dan untuk diri dan masa depan keluarga dan anak-anak kita. Kita tidak mahu anak-anak kita menderita dengan budaya rasuah kepimpinan yang dilantik oleh kita sendiri.

ah...teruji plak minda Nora hari ini - tak de ke yang nak email resipi masakan pulak..hihi nak masak untuk anak-anak la....

25 comments:

Anonymous said...

saya rase puan nora tak menjawab soalan fitri..hanya dgn berkata, "fitri..jgn tanye hal dulu-dulu, pikir yg skrg..."...sy selalu berurusan dgn pegawai kerajaan, tak kira PARTI mana, PR or BN, kebanyakan ade agenda peribadi...renung2kanlah...wallahualam

hamba allah, tg.malim

Anonymous said...

hamba allah tanjung malim, kalau dah semua tak elok ko aje la yang jadi pegawai kerajaan. Aku tgk cara nora jawab sampoi-dia tak peduli parti ke, pemimpin mana ke, asal yang lebih utamakan rakyat - dia sokong. Aku tgk si nora itu bukan ahli politikus - dia terbabit dalam demonstrasi jalanan yang menentukan hak rakyat..

ehwahhhh aku back nora - kak nora kena belanja makan hahahahahah

onn said...

Saya setuju pandangan Nora.

Dan Nora dah banyak peningkatan sejak dari dulu lagi.

Kita perlu berubah dan jangan harap orang lain berubah. Walaupun ianya mengundang penderitaan.

kumbang said...

salam
mungkin anwar telah insaf apabila keluar dari penjara, jadi kita tak payah nak tengok apa yang beliau "buat" dalam umno dulu. Jika benar,anwar perlu buktikan beliau relevan menentang rasuah.Sekadar bercakap rakyat mungkin bosan,anwar perlu buktikan dengan perbuatan. Ya kita akan tubuh kerajaan 16 september... bercakap tapi tak buktikan. Jenuhlah para reformis mempertahankan, jadi anwar perlu berfkir sebelum bercakap dan pastikan selepas bercakap lakukan apa yang dikata. Agar rakyat mengenali anwar sebagai pejuang rakyat bukan sebagai penipu rakyat yang selama ini gelaran itu beliau anugerahkan pada pemimpin BN.

'Berbeza pendapat itu normal dalam mencari 1 konklusi'

wassalam

KL said...

Dahlah kene temberang jew lebih jga anak bini suami sndiri kat rumah lg baik dr jga anwr tu apa yg korang dpt kalu dia nk mngubah dr dlu dh boleh ubah bkan x der power org kedua dlm ngara jgk..

angah said...

salam...

apa yg ANWAR(DSAI) buat semasa dalam umno? hehehe
bagi yg masih teringat...DSAI pernah mengubal perlembagaan rasuah semasa menjadi pemangku PM pada tahun 1997..supaya menperkasakan BPR...lupa ke?
DSAI pernah mendesak memecat mat taib semasa isu 2 juta yg di bawa ke australia..tetapi siapa yg menbawa balik mat taib dalam kabinet? walaupun kita sudah maklum yg mat taib ini tidak fasih berbahasa inggeris...lupa ke?
DSAI pernah mendesak dan memecat rahim tamby chik sebagai KM melaka kerana terlalu banyak rasuah..lupa ke???
jasa paling besar yg aku lihat semasa DSAI menjadi TPM adalah mengenepikan perbezaan politik dan menbenarkan HArun din ,Ismail kamus,hassan ali ,tg nik aziz dan ramai lagi ustaz2 yg dari PAS menberi kuliah setiap jumaat di semua pejabat2 kerajaan..perkara ini diberitahu oleh mak long aku yg seorg pegawai kerajaan tetapi seorg ahli pas sejak dahulu...
yg paling aku suka DSAI adalah menerap kan nilai2 ISLAM dalam pemerintahan seperti menubuhkan Bank ISLAM...
tetapi ada satu saja rasuah yg sering DSAI lakukan(org yg anti DSAI je kata rasuah) menjemput semua rakan2 menbaca yasin di rumahnya setiap mlm jumaat...benda nie masih DSAI teruskan sehingga hari ini...dan yg aku paling kagum dengan DSAI pembinaan rumahnya dan menyediakan tempat mengambil wuduk seperti di surau di hadapan muka pintu rumah....

berapa ramai org yg menbina banglo yg terfikir untuk menyediakan tempat wuduk di muka pintu rumah???

afms85@yahoo.com said...

salam..saya fikri, bukan fitri. afms85@yahoo.com
thanks puan nora, tolong jawab. saya puas hati

ruyom said...

The truth is that Umno has ruled supreme for the last 50 years. It always got its way because the dominant ethnic majority of the country always supported its policies.

The state of the nation is corrupt, racist, discriminatory, abusive, unjust, inefficient, and backwards. If Malaysia stinks then it is because Umno stinks.

If the "morals of the country" stinks, then it is because the morals of Umno politicians stinks.

I won't even discuss the morality of explosives and murder of foreign nationals as most people seem to be able to tell the difference between right and wrong in this instance.

Instead, I shall talk about Umno corruption and Umno racism as the former will occasion the disastrous downfall of this nation, and the latter will be the downfall of the Malays.

Umno teaches that it is just to discriminate against all non-malays and non-Muslims - jobs, education, schools, colleges, universities, business opportunities, government contracts, taxes, and even finding a cemetery to bury the dead.

Umno teaches that it is right to discriminate on the basis of a person race, culture, language or religious belief.

In front of non-malays, it speaks of tolerance and unity in diversity, and in front of malays it speaks of race, religious, cultural and language supremacy, and the glorification of power and ethnic subjugation.

Bung Mokhtar leadership role as characterised by a yobbish machismo, obscene gestures, medieval attitudes towards women and minorities, and strutting bigotry within Umno is not only not an accident of chance, but an exemplary example of Umno appeal to the baser instincts and darker fantasies of its ethnic constituency.

To the vernacular schools it gives a pittance for support, and to malay language schools, there is no need to be diplomatic and call them "national language" schools, it gives 100% support.

As for English-medium schools, the type that made Malaysia education the best in South East Asia, and our school leavers the most sought after anywhere in the civilised world, they were made extinct, courtesy of Umno language and cultural supremacist fantasies.

So we are left with unemployable graduates with deplorable job skills and prospects.

Umno policies caused a brain drain to Australia, New Zealand, UK, Canada, and the US.

Umno language supremacist policies caused the extinction of the best high quality education that Malaysia and the malays would ever know.

Umno perversion of the very idea of meritocracy in favour of racist discrimination has ensured the lack of meritocractic competition for all Malaysians.

Sooner or later, the malays will realise that denying meritocracy to non-malays guarantees that there can be no meritocracy for malays even within their own community.

The fact that there is no notable inferiority complex nor entitlement complex or NEP dependence amongst the non-malays is no accident.

If the non-malays were the dominant ethnic majority, and they had an Umno-like racist party to lead them with promises of ethnic supremacy, racial discrimination and ethnic privileges, then I believe they would have lost their self-confidence, self-respect and self-belief too.

Farish Noor once said "Umno ternak melayu untuk disembelih".

I agree, and if the dominant ethnic majority fails to see past Umno seductive promises of ethnic supremacy and false gods of ethnic aggrandisement, then we are all finished.

vesewe said...

When will be the good day the Orang Asli come forward to utter their rightful word - "you all go back to your land of origin and leave us alone". Then malays, Indians and Chinese etc, can all pack and leave Malaysia for good.

romsam said...

The ruling coalition has enjoyed an almost unbroken 50 years of 2/3 majority in parliament. The only time this overwhelming majority was lost was in 1969.

Immediately, the race riots were triggered, parliament was suspended and the National Operations Council (with 100% control) installed. The semblance of democracy was only restored after the major opposition parties were sucked into a new and larger coalition and the 2/3 majority regained.

The ruling coalition operates on the whip principle - component parties and representatives must toe the official line. Under no circumstances is a wakil rakyat allowed to vote according to his conscience or according to the mandate the people he represents gave him.

So what has 50 years of 2/3 majority given us?

* The Malaysia Constitution has been amended some 690 times. The USA has been in existence for more than 200 years and their constitution was only amended 27 times.

* The Malaysia Constitution is amended for matters as trivial as extending the term of office on the Elections Commission officer, simply to avoid facing rejection by the Agung.

* Because of the overwhelming power available to the executive, the judiciary has been emasculated and corrupted, the legislature has been reduced to a rubber stamp, the powers of the Agung have been clipped.

* The legal system is a sad joke, serving only further the desires of the ruling clique.

* The Elections Commission serves only to ensure that the ruling clique is returned to power.

Look at the statistics:

· In the last election (2004), Barisan Nasional received only 63.8% of the popular votes but has 91% of all parliamentary seats. All due to gerrymandering, phantom votes, voter relocation, voter substitution - there are even suspicions of ballot box stuffing.

· Umno received 35.9% of the popular votes, has 50% of the parliamentary seats and holds 71% of the ministerial positions. The other members of the coalition have been reduced to running dogs, wagging their tails and begging for scraps.

· Little Napoleons have been allowed to run rife and the rights of non-malay, non-Muslim communities have been trampled upon.

· The wakil rakyat do nothing even when constitutional amendments threatening these rights are proposed. It is left to the opposition members to highlight these alarming matters and try to prevent total steamrolling.

· Meanwhile, it is not like the rights of all malays are really being addressed. Claims of hardcore poverty among rural malays indicate that wealth distribution is not making real headway.

· Under the umbrella of the NEP, wealthy Umno leaders continue to steal the wealth of the country, feeding pittance to the people. And the malays are being deprived of the ability to compete and gain new skills.

· Under the shield of the NEP, incompetent people (skilled in politicking) are given promotions while capable people are being deprived of the opportunity to lead.

· Major national corporations and companies are blundering from error to error. We have lost our competitive edge in practically every field.

Change may not necessarily be better.

If we want to become better, we must want change.

We hold that power.

Anonymous said...

yang cantik nyer panggil jer latif ibrahim nyanyi lagu `NORA`

Anonymous said...

Salam...Fitri ni baru budak mentah...blur ckit tu...

Sharuddin said...

dinn said...
Fitri ni x tau ape ape tntang politik.Dia baru nak blajar..Dia nak jadui pejuang mcm Noraaa jgkk la tu.

hafiz said...

anwar atau bukan, dolah atau dalih, rasuah, salah guna kuasa. harus wajib disekat. kalaulah BN mengamalkan ini. mungkin pembangkang pun tak ada isu. tutup buku.

Atas Pagar Botol said...

Kita sebenarnya kini lebih mendahulukan kera di hutan dari anak-anak di rumah. Maka, kini kita dapat lihat betapa kita terpaksa mengukut telunjuk orang lain, orang asing yang dulu dok diam kini berdiri memijak kepala kita.

Kita adik beradik, sedarah-sedaging bergaduh dan berpuak-puak sesama sendiri tetapi bangsa asing kita puja-pujakan.

Hendakkan kuasa dan kemahsyuran politik..

winner said...
This comment has been removed by a blog administrator.
yoy said...
This comment has been removed by a blog administrator.
oversee said...
This comment has been removed by a blog administrator.
miya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
cool man said...
This comment has been removed by a blog administrator.
norazimah mohamad nor said...

salam,

terima kasih di atas komen -komen anda semua.pada fikri,maaf dan nora jawab apa yang betul pada pandangan nora dan prinsip nora.

norazimah mohamad nor said...

salam,

pada pelayar2 blog nora,jangan jadikan pendapat dan pandangan teman2 kita yang lain sebagai medan perang dan perbalahan sesama kita.apapun nora hormati pandangan dan pendapat teman2 yang lain dan sekali lagi,ucapan terima kasih buat pelayar2 blog nora.

Admin PAS SA2 said...

salam,

jawapan utk fitri,

fikirkan kenapa anwar dipecat dari umno dan kerajaan??

sebab utamanya ialah anwar cuba membendung politik wang dan budaya rasuah di dalam umno.

kenapa dia dipecat dgn begitu hina atas tuduhan liwat, bersekongkol dgn imf dan sebagainya??

sebab anwar seorang yang bersih rasuah, dan tiada bukti mengaitkan beliau terlibat dgn politik wang atau rasuah.

kalau beliau terlibat sudah tentu beliau dipecat disebabkan mengamalkan politik wang.

sekianG

Anonymous said...

NAK TANYA KAK NORA..SY RASA ANWAR KAKI KENCING DAN BANYAK BOHONG DIA NI..16 SEPT JELAS DIA TIPU..TUKAR LG NI TARIKH..KAK NORA TAK RASA DIA PEMBOHONG....PAH JWB PUSING LG..EE KONON ANTI NI LAH ANTI TU LAH TAPI DIA KUAT BOHONG...SEMUA PR TAHU TAPI PASAI KEPENTINGAN EEM SOKONG JUGA KALAU TIPU KITA TAK BOLIH KATA DIA BETUL KAN KAK NORA MENERAP NILAI ISLAM YANG MEMBOHONG LAH DIA NI..BERLAKON KUAT HUHU

aZRoy said...

saya ingin menambah :

selain itu, terdapat kegusaran di kalangan para pemimpin dan bekas pemimpin bila mana usaha Anwar di dalam membanteras rasuah di dalam UMNO dahulu antaranya -> ingin menggubal akta di mana sekiranya seseorang pemimpin itu walaupun sudah bersara melebihi 5 tahun, boleh disabitkan kesalahan dan didakwa sekiranya ada bukti terbabit di dalam rasuah. Ini jelas membuat bontot ramai taikon panas dan pantas idea menggulingkan Anwar disambut baik puak puak ini.