Monday, January 12, 2009

Tanah Ku


Sajak Nora ini telah di terbitkan oleh Majalah Suara Baru keluaran Januari. Baca dan harap dapat komen dari semua.


6 comments:

hafiz said...

kak. knapa macam bunyi umno jek....
tanah ini tanah kita bersama. siapa yang menghubung segala jalan, segala landasan? india. siapa yang membangun segala bandar, kota, cina. yang membekal beras makanan; melayu. bagi saya setiap komuniti punya peranan masing2. bagi saya. tanah ini milik kita semua.

Anonymous said...

your sajak sound racist to me!

norazimah mohamad nor said...

Buat Hafiz

Kita perlu keluar dari kepompong bila menyebut perjuangan melayu - it relates to UMNO. Salah tu dik. Kita juga perlu menentukan bahawa pembangunan bangsa kita dapat di capai dan ini bukan soal wadah politik.

Kita harus sedar bahawa isu pembangunan bangsa adalah tanggungjawab bangsa itu sendiri. Kalau kita perjuangkan bahasa kita kaum lain juga memperjuangkan bahasa mereka. Adakah itu salah atau itu lumrah sesuatu bangsa.

Buat saudara AL Husseyn


Apa sebenarnya rasis? Apa makna rasis dalam pemikiran tuan. Mungkin kita perlu ubah sedikit apa yang dimaksudkan dengan rasis dan perjuangan bangsa. Mungkin kita perlu mendefinasikan semula perkara-perkara ini.

Anonymous said...

disini adalah mir p.j,kepada kakak nora...lupakan lah pasal isu bangsa...melayu telah pun digadai oleh mr anwar..so lupakan pasal bangsa melayu... sememangnya melayu mudah lupa...jap2 chop2...akak muka macam penyanyi la..sape ek nama nye tu...hmm jap nak pikir...haaah misha omar la...

Anonymous said...

akak muka macam misha omar la...hehehe

Anonymous said...

ni bukan sajak ko la bahalol... ni dah kuar dalam berit harian sebelum zaman reformasi lagi la bingai... ko memang gila glemer tul la nora oi..