Monday, April 28, 2008

Terima Kasih atas sokongan semua

Lunch tadi, dengan Black dan Che Bard. Tetiba Black ada mengatakan mengenai laman blog penarik beca yang telah memberi link kepada laman ini. Terima Kasih diucapkan dan setiap kata-kata dan ucapan yang telah ditujukan kepada saya, memberi saya semangat untuk meneruskan penulisan dalam blog ini.

Tadi apabila membuka blog penarik baca http://penarikbeca.blogspot.com saya melihat beberapa artikel “posting” mengenai diri saya. Saya amat terharu atas penghargaan yang telah diberikan. Terima Kasih sekali lagi.

Namun satu artikel dalam posting itu bertajuk “Maafkan saya Nora” benar-benar menarik perhatian saya. Ini saya turunkan artikel itu untuk semua baca atau boleh terus ke “link” penarik beca yang telah saya sediakan.



Maafkan saya, Nora
http://penarikbeca.blogspot.com/search?q=Nora




Saya tak pergi hari tu. Memanglah demam. Tapi demam sekepoi ja (arwah mak dan pak saya, kalau kami demam sikit-sikit ja, depa kata demam sekepoi - satu kepul).

Maafkan saya, Nora. Saya tak pergi hari tu.


Lebih dari itu, maafkan saya, Nora. Memanglah, sejak 29 Mac 1982 (hari terakhir saya menjadi ahli ABIM), saya tidak pernah menyukai pemimpin anda, Datuk Seri Anwar Ibrahim sehinggalah sekarang. Saya tak kisah kalau orang marah. Bila Zaharin menelefon saya memberitahu sah Anwar dipecat, saya bertakbir. Ketika itu, pengumuman rasmi Jabatan Perdana Menteri belum lagi dikeluarkan.Selepas 20 September 1998, apabila dunia diberitahu Anwar ditahan di bawah ISA yang serba celaka itu, Tuhan menjadi Saksi, saya memang bersimpati dan membantu kawan-kawan yang berkerja untuk Anwar.


Kawan-kawan yang tahu sikap saya dengan sinis bertanya: "Hai bakaq! Hang dah sokong Anwar dah?"Saya jawab: "Kalau babi pun kena tangkap ISA, aku tak suka, aku bantah. Anwar tu orang!" Mengimbas kembali waktu-waktu itu, antara yang saya tak lupa ialah tulisan kawan baik saya, Ahmad Lutfi Othman, kini Pengarang Harakah, yang menyifatkan orang-orang yang enggan memaafkan Anwar sebagai bodoh.

Saya tak jawab sebab saya selalu merasa kasih kepada dia.Lebih kaciwa kutu ini apabila orang yang saya rasa macam abang saya, Mat Sabu (peduli apa aku orang tak suka kat dia dan dia pun tak rasa aku macam adik dia), sanggup terbang ke Munich dari Lebanon (tempat dia pergi mengaji sekejap selepas kalah Pilihanraya 2004) menziarahi Brother dia...


Saya tidak lagi bersimpati kepada Anwar selepas dia
dibebaskan, tetapi saya juga tak boleh menjerkah hak demokrasi Mat Sabu untuk melawat siapa sahaja yang dia suka.

Maafkan saya, Nora. Sikap saya tentang Anwar mungkin menyakitkan hati anda. Tetapi sudah lama saya hendak menyatakan apa yang dinyatakan oleh Ronnie:

"Nora was never afraid of the police. She’s my hero."

Hari ini, saya jerit kuat-kuat:

"Nora tak pernah takut kepada keganasan polis. Dia hero saya!!!"



Amat terharu dengan permohonan maaf tersebut tetapi apa yang penting adalah untuk kita sama-sama memperjuangkan hak rakyat, membebaskan kita sebagai rakyat Malaysia dari penindasan dan kezaliman yang diperlakukan ke atas kita. Itu keutamaan saya. Isu rakyat tertindas adalah isu yang perlu kita perjuangkan dan kita tidak perlu menjadikan seseorang atau sesiapa sebagai tokong untuk kita sembah. Kita berjuang, kita katakan apa yang kita perlu katakan tanpa takut dan tanpa ragu. Yang salah itu salah dan itu perlu kita perbetulkan.

Ini bukan sesuatu yang terlampau akademik untuk kita katakan. Kalau kita ambil seseorang itu sebagai tokong akhirnya kita menyembah dan ini bukan caranya. Kita ambil sesuatu itu berdasarkan isu – kalau isu itu menindas rakyat terbanyak kita lawan biar siapa pun kerana kita bukan terikat untuk menyembah sesiapa. Maaf, satu pandangan ringkas dari saya buat hari ini.

Thank You , Terima Kasih – saya hargai semua


5 comments:

mazlan-bdn said...

Tahniah dah berjaya buka blog sendiri. Lawan tetap lawan.

GAP KEMBALI said...

http://gerakan-anti-pas.blogspot.com

blog khas bantai anwar

SYAHAMIN said...

Assalamualaikum..... sungguh hebat rasernya tuan empunya nama NORA nih.....

Cuma satu aje saya nak cakap, ANWAR MEMASUKI UMNO dan telah menjadi TENTERA ISLAM DI DALAM UMNO, di mana BANK ISLAM, UIA ditbuhkan..... saya raser ianya cukup untuk membuktikan BELIAU adalah pejuang ISLAM walau dimana BELIAU berada.....

P/S: Kekadang tuh, kalau cakap saja tak guna jugak sebab HASILNYA TIADA..... ANWAR JADI PM tapi guna model PAS..... ok sangat2.

Mat Salo said...

Tahniah Ibu Nora!

I've notice you surfacing here and there since reformasi and apart from Nurul, you seem to be 'the face'.. heh.

Saya kaget dan kagum dengan pencaipaian Ibu.. You deserve our biggest respect!

And terima kasih to bang bakaq for highlighting your blog... it's about time kan. Look forward to sering nongkrong disini. Salaam.

Anonymous said...

Tahniah, rasanya ini kelebihan kita dalam pakatan rakyat. kita terus berjuang untuk rakyat tak kira bila dan dimana.

Nora, u hv proven much. Sekarang u dah ada blog sendiri, bolehlah kita tanya2 pasal politik, pasal perjuangan dan pasal2 diri nora sebagai reformis. ok kot..he he aku kenal tapi segan sebab ko memang berani punya minah