Thursday, July 16, 2009

Kematian Teoh - perlu pembelaan!


Tragis Teoh Beng Hock

Nora hadir apabila mendengar kejadian kematian Teoh Beng Hock pegawai kepada Ean Yong Hian EXCO Kerajaan Selangor (DAP) - walaupun Nora tidak mengenali beliau tetapi agak terkejut dengan berita itu lebih-lebih lagi kejadian itu berlaku apabila beliau dalam kawalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah. Lebih tragis lagi beliau dijangka akan berkahwin esok. Amat malang sekali dan pada keluarga mendiang , Nora ucapkan takziah. Nora hadir tadi di Pejabat SPRM Shah Alam dalam menunjukkan solidariti kepada keluarga Teoh dan turut mendesak agar punca kematian di peroleh segera. Kerajaan tidak boleh menutup insiden tragis ini. Nora yakin sekiranya kerajaan meneruskan usaha menutup insiden seperti ini maka rakyat tidak akan teragak-agak untuk menuntut keadilan walau dengan apa cara sekali pun. Nora percaya rakyat akan berada membantah dan mendesak agar mereka yang bertanggungjawab atas kematian Teoh di dakwa dan keadilan diberi kepada keluarga beliau.



Gambar dari Malaysia Kini

Melihat tadi tunang Teoh, Nora menitiskan air mata - turut bersimpati atas apa yang terjadi. Pasti keluarga mendiang terkejut dengan tragis yang menimpa. Andai ini perbuatan SPRM, kita harus tuntut agar kematian beliau terbela. Ini satu musibah bukan sahaja kepada keluarga Teoh tetapi kepada rakyat Malaysia sendiri. Kita perlu bersatu menangani insiden buruk seperti ini berlaku. Ini satu KECELAKAAN!


14 comments:

Anonymous said...

"Andai ini perbuatan SPRM,"

ini bkn benda main². apa kata biaq yg berkenaan menyiasat. kalau kita dah siang² buat tuduhan, pasakkan ke otak kita yg kita betul, bila keluar keputusan bercanggah, itu yg susah tu.

saya ada baca yg sesi dgn mendiang selesai 4pg.

"lebih-lebih lagi kejadian itu berlaku apabila beliau dalam kawalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah" - ni pulak yg dikata... pulak dahh..


-serabut milo-

Anonymous said...

nora mengandai SPRM punya angkara la semua ni ...

takkan la si SPRM ni terlupa yg vanue dia nak bunuh mendiang tu kat HQ dia sendiri. selepas dia menyiasat plak tu. isk. patut2 pon jgn la kat HQ sendiri...

aiyoyo


patik tumpang memberi pendapat ja nora ...

AnakMerdeka said...

Itulah pasal..
Perbezaan orang bercakap sebelum berfikir dan berfikir sebelum bercakap.

Kekadang malu melihat kebodohan segelintir dari kita. Kalau melihat clip tu, ada yang menyebut nama Khair Toyo. Apa kena mengena Khari Toyo dengan kes tersebut?

Mengapa tidak berlaku adil kepada otak kita. Mengapa tidak beri peluang untuk otak berfungsi secara waras. Biarkan otak berfikir sejenak, baru kita buat andaian. Otak kalau tak digunakan, lama lama akan jadi karat beb.

SPRM hanya menjalankan siasatan. Ada bukti atau tidak, tidak membawa apa apa keuntungan kepada SPRM. Tidak mungkin mereka sengaja mencari masalah dengan membunuh saksi berkenaan di dalam permis mereka sendiri.

Semalaman aku berfikir, antara sebabnya aku rasa ialah, mendiang sudah rasa cukup tersepit, tidak ada jalan keluar. Samada dia atau bossnya pasti terkantoi kerana bukti yang diperolehi oleh SPRM berkenaan salah laku mereka cukup banyak. Jadi jalan terakhir ialah, bunuh diri. Jadi tak ada soal jawab lagi.

Apapun itu hanya andaian, bukan tuduhan.

www.anak2merdeka.blogspot.com

norazimah mohamad nor said...

Salam,

Bagi Nora kita perlu mengambilkira perasaan keluarga yang menghadapi tragis itu. Kita kena fikir - SPRM mengambil Teoh utk soal siasat - SPRM mengaku menyoal beliau sehingga 8 jam dan mengatakan berkali-kali bahawa dia saksi - bukan tertuduh - tapi saksi pun 8 jam lebih kena dera.

Nora berpendapat SPRM kena disiasat rapi - corak dan cara mereka soal siasat dan perlu mengambilkira org yang disoal tersebut. Kita jgn akhirnya saksi di buat mcm penjenayah. Ini tidak pula bermaksud layanan kelas 1 - mesti ada org yg akan mengeluarkan hujah itu tetapi perlu ada batasan dalam perlakuan. Nora tahu - Nora dah lebih 13 kali kena tahan.

Isu marah pada khir itu - isu lain.Dalam keadaan itu ada yang marah dengan semua yang dikatakan mempunyai perhubungan dengan SPRM, dalam konteks ini Kerajaan BN. Tapi kita mahu siasatan ini dijalankan menyeluruh dan independent. Keluarga si mati tidak akan percaya sekiranya SPRM dan POLIS agensi adik beradik untuk menyiasat. Nora rasa kerajaan perlu nampak tidak berat sebelah dalam menyelesaikan isu ini. Jgn nampak ada unsur tidak telus. Kerajaan perlu mengambil segala langkah untuk meyakinkan keluarga si mati. Itu tanggungjawab!

Anonymous said...

kalau mcm tu .. DAP kena keluarkan hasil siasatan segera .. baru la siasatan tu betul & tepat

kalau agensi/pihak lain yg buat siasatan, PASTI diragui

tahniah nora

long live DAP!

AnTi AljUbuRi said...

Apa kata kalau kita suruh orang dari DAP dan PKR buat siasatan.. kita bagi mereka kuasa untuk menyiasat - sunction to invistigate, kuasa memanggil saksi, menyoal dan merakamkan percakapan serta kuasa mengumpulkan bahan bukti.

Siasaran mereka tentu telus dan berhemah. Tak ada tempik dan tengking, sentuh langsung tak ada - semua yang kena panggil menjawab - saya tak tahu, saya tak nampak, saya tak ingat - bla bla bla

Panggil SELCAT selangor tu buat siasatan - nora pun boleh dilantik jadi penal penyiasat, maklumlah kerana dia pernah kena tangkap banyak kali.

Pasal apa Nora kena tangkap?? merancang? mengetuai atau mengepalai gerakan reformasi?? atau hanya sekadar tukang sibuk dan tukang buat kacau dan onar dalam perhimpunan dengan senghaja menimbulkan provokasi supaya ditangkap dan tertangkap?? Hanya cara itu sahaja seorang peniaga tepi jalan boleh mendapat nama, selain dari menyingkap kain di depan Masjid India!! Nasib baik ada himpunan reformasi, kalau tidak kebanyakan masanya akan terhabis di kelab malam dan disco!! Budaya kuning yang diamalkannya tergambar di rambutnya yang berwarna perang - jangan heran kalau anda terserempak dia waktu malam dengan pakaian ketat sendat meniti dari satu disco ke satu pub!!!

Nora dengan jamil kucing itu banyak persamaan - cari glamour

Nizam Mahmud said...

Mendiang Teoh memandu kereta nya sendiri ke pejabat SPRM untuk memberikan keterangan.

Dan kereta nya itu masih di parking lot setelah beliau di bunuh dengan kejam nya.

Kesimpulan yang nyata, mendiang tidak pernah meninggalkan perkarangan pejabat SPRM.

Kenyataan SPRM itu meragukan dan tidak dapat disah kan oleh sesiapa. Persoalan nya adalah jika benar mendiang telah selesai di soal siasat, kenapakah kereta nya masih ada di pejabat SPRM?

Satu lagi yang membuktikan bahawa SPRM cakap bohong adalah merujuk kepada Tan, ahli Majlis Perbandaran Kajang.

Tan dan Teoh sama-sama di panggil pada hari yang sama. Bila kah Tan selesai memberikan keterangan? SPRM cuma melepaskan beliau pada tengahari esok nya, iaitu pada masa lebih kurang mendiang dijumpai mati.

Menurut Tan, beliau disoal siasat lebih dari sehari itu berkenaan dengan perbelanjaan RM2,400 untuk membeli bendera di mana beliau diancam, didera dan dipaksa untuk mengaku bahawa wang ini diselewengkan oleh Ean, iaitu bos si mendiang.

Bayangkan apa bentuk penyeksaan yang di alami oleh mendiang yang bekerja secara langsung di bawah Ean untuk memaksanya menfitnah bos nya itu.

Jadi Tan di dera sehingga tengahari esok tetapi mendiang, yang bekerja di bawah Ean secara langsung cuma didera hingga awal pagi saja?

Kalau pun nak menipu wahai pegawai SPRM, cari la yang logik sikit.

Kes ini sama saja dengan kenyataan PM dan pegawai-pegawai Polis 10 tahun lepas bahawa DSAI mencederakan diri sendiri untuk mendapatkan simpati.

Siasatan suruhanjaya diraja mendapati Ketua Polis Negara rupanya yang membelasah Anwar yang terikat tangan dan ditutup matanya sehingga separuh mati.

Hakikatnya, perkara yang sama berulang lagi hari ini.

Persoalan adakah SPRM terlalu bodoh untuk membunuh mendiang di premis SPRM?

Sama juga jawapan nya dengan apakah PDRM terlalu bodoh membunuh mendiang Kugan di dalam pejabat Polis. Tubuh mendiang penuh dengan luka dan lebam. Dan siasatan mendapati mendiang mati kerana lemas? Bilik soal siasat PDRM itu kolam ker?

Sama juga persoalan kenapa Ketua Polis Negara begitu bodoh membelasah hingga separuh nyawa seorang tokoh negara di premis PDRM.

Mendiang Kugan dan mendiang Teoh telah dibunuh. Dibunuh oleh ahli kongsi terang.

Ahli kongsi terang ini sama sifatnya dengan ahli kongsi gelap. Metod ancaman, penyiksaan, ugutan, siksaan menjadi perkara lumrah.

Satu-satu saja beza mereka adalah kongsi gelap buat kerja dalam gelap dan kongsi terang buat kerja dalam terang.

Tapi hakikatnya mereka adalah sama.

norazimah mohamad nor said...

Anti aljuburi

Fikir dan tahu dahulu sebelum berkata-kata, takut-takut yang di kata itu salah dan meletakkan kita sama dengan orang yang memfitnah.

Nora tidak akan marah kalau yang mahu dicakap itu berlandaskan kebenaran dan bukan sentimen politik. Nora kali pertama di tahan adalah dalam usaha untuk mendapatkan tapak peniaga di Masjid India dan Nora sering bertelagah kerana memastikan peniaga kecil di beri keadilan dari di tindas oleh penguasa tempatan tetapi PATI di beri ruang yang lebih dari kita orang malaysia.

Apa pun penjelasan ini saya beri untuk penerangan kepada kamu - cukup sekali kerana Nora tak suka layan mereka yang meletakkan fikirannya di tempat lain. Maaf

Azman Reformasi said...

Nora, jangan layan aljuburi. Ko tengok web dia, cara di fitnah org dan kutuk org aku rasa kita 1000x lebih baik dari dia. Ko tengok konon tegur ko rambut kalor, tapi web dia lah huduh dengan fitnah yang aku rasa ALLAH SWT pun geli tgk dia. Jgn layan Nora, org senget macam tu. Lagi layan lagi bising. Org cite politik dia cite hal personal ko..dia stim tgk ko ...hei al juburi ko main sendiri leh tak

Anonymous said...

anti aljuburi

betul la cakap kau,aku setuju ngan kau.memang nora ni kaki kelab malam!
sebab semua kelab malam yang nora pegi ni kepunyaan mak bapak dan nenek kau kan?
itu sebab kau tahu,kalau tak
takkan kau boleh cakap macam ni

ruyom said...

Barisan Nasional must be made to pay for their shameless and diabolic behaviour. They and only they are responsible for the death of the young Teoh Beng Hock.

Why is MACC only investigating non-BN politicians who legitimately took political control of the state government from BN?

Why is MACC not investigating any of the BN politicians against whom reports have been lodged?

It seems obvious that the MACC and police are all lackeys and running dogs of the BN government, jumping to at their every beck and call.

They have no self respect, no sense of right or wrong and I am ashamed and disgusted to be called Malaysian.

The blame lies on all of us for voting the BN, for not being able to form a cohesive and united group to wrest power from the egotistic BN mob.

Despite what they have been saying about the British, they left us a good legacy, with decent laws and a democratic system.

The BN slowly but surely whittled away at the foundations of our nation and brought us down to this lowest of low point in Malaysia history.

It is time for the opposition to unite under a single banner without reference to race or religion and take on the multi faceted and splintered BN.

Anwar, Zaid, Karpal, Lim and the rest, this is a wake up call.

Think like you are the next government. Be prepared with a list of pledges that you will introduce if you get the opportunity to form the next government.

Put the country and its people first and let your personal party politics take a back seat for a change.

San said...

Malaysians are very naive.

It is pretty clear that the MACC is operating like the German or Soviet secret police of the ruling party to punish opposition members.

How more transparent can they get? We must be all completely idiots to even discuss MACC.

Something like the MACC has to be completely independent or not in existence at all.

This is truly outrageous, as would be the case if the Mafia ran the police force.

reek said...

If only the malays are a bit smarter, then BN won't win. The problem is malays are too damn stupid that they keep voting for BN. I don't know what poison BN gave to make them in this state.

Anonymous said...

(out topic)

wah wah wah

melayu pulak dibodohkan ..

time nak berpakat..semuanya wangi..

time dah ada kuasa sket..dah pandai bodohkan org pulak

bila menang, semuanya baik & jaya

bila kalah, ada sabotaj & salahguna


ni, hang BN ka PR ka, pentadbiran yg berkuasa mesti kena jaga keharmonian negara.

mcm mana harmoni ?

bila manusia² dlm negara tu terasa selesa idop, tenang, tak jiwa kacau, tak resah.

FAKTANYA, 60% manusia dlm negara ni Melayu. dah tentunya pemerintah kena lebihkan sokongan/bantuan kat si 60% manusia ni.

kalau si lain²(40%) dok cedok kacau barang² unt si 60%.... tak ka berapi si 60% ni!

PR ka BN ka, kalau nak menang/memerintah, kena jaga 60% ni jugak ceQ ..~


p/s: apa yg best sgt bodohkan org lain ?