Wednesday, September 9, 2009

Bicara Nora lagi ....dari Bazar Ramadan TAR


wah..kat Jakarta kita nak di sweep - nya, kat sini kerana rasuah mereka rambo-sana-sini menyekat peluang perniagaan kita yang bertungkus lumus mencari rezeki



Ada timbul sedikit perbincangan antara Nora dengan kawan-kawan setelah selesai menjalani hadir di mahkamah semalam atas kes perhimpunan yang bagi kerajaan HARAM. Kata kawan Nora ini, biarlah Nora, tak payah perbesarkan isu peniaga Indonesia di TAR dan di Masjid India. Mereka orang miskin. Panas juga telinga Nora dengar - apakah alasan kemiskinan itu sepatutnya menghalalkan perbuatan, lebih-lebih lagi dari pendatang tanpa izin dari Indonesia ini. Kita bela sangat - DBKL mungkin bela untuk dapat rasuah dari orang kita, kroni benarkan mereka berniaga untuk dapat duit mudah - dah lah dapat tempat berniaga mudah semuanya nak mudah. Kita yang berkerja keras - cari modal - bayar duit tapak - bayar duit elektrik - bayar pekerja selama di tindas, ini nak benarkan mereka berniaga - tak payah bayar mahal - tak payah buat lesen - semua free. Kalau kita buat - terus DBKL ini angkut. Baru-baru ini Menteri Wilayah Persekutuan datang ke Masjid India. Biasalah datang dengan dendangan - semua kat situ nampak baik lah. Cuba datang dengan cara lain - investigative sikit - tengok sama ada orang keliling kamu itu semua ikhlas atau sekadar tukang karut yang suka mengurut Menteri Wilayah ini. GERAM ..lebih-lebih lagi bila Nora baca mereka kat Indon sana asyik nak ganyang Malaysia. Apa rakyat dia kat sini tak ganyang orang macam Nora kat sini - memang salah segelintir dari orang kita yang kaki rasuah dan kepimpinan kita yang ketagih rasuah tapi kita sama kita perlu bangkit. Kita perlu suara kita didengari - kita perlu bertindak untuk membela nasib kita.

Kita perlu lihat tanpa takut - kalau ada PATI ini dapat tempat kerana menyewa dari orang yang dapat tempat atas alasan kronisme dan rasuah maka kita jangan teragak-agak melawan. Kat Masjid India ini semua yang tak bentul dulu Nora lawan. Pegawai DBKL yang buta - depan mata ada PATI - rambo - Nora lawan. Nora lawan untuk semua peniaga agar kita dapat keadilan. Itu yang gerai Nora kena pindah kat toilet tu...Kenapa kita di tindas atas alasan rasuah, kroni yang membenarkan negara ini di jual kepada warga asing. Apa mereka tak sedarkan - anak bangsa mereka sendiri yang senggsara kerana PATI ini hanya tahu kerja tanpa menanggung tanggung jawab sosial yang lain.

Hari ini siap mereka di Jakarta tahan kereta - nak cek sama ada Malaysia ke tidak - kalau Malaysia mereka mahu hantar pulang. Tak sedar ke mereka ini bahawa dalam negara kita ini - banyak warga Indo yang menempah kejayaan kerana kita terlampau berkompromi - terlampau bertolak ansur - dia tolak kita beransur. Benar bukan semua yang jahat tetapi keadilan untuk peniaga anak bangsa perlu diberi. Dahlah sesama anak bangsa kita dah berpecah - ada kroni sana dapat ada kroni sini dapat - persatuan dapat - bagi kepada kerabat - jual harga mahal - bayar rasuah terima rasuah - SIAL SIAL.

Bila rakyat kita nak sedar - kita boleh bawa mereka masuk - tapi jangan pula kita atas nama rasuah bangsa kita dan negara kita nak dijualnya. ...hah lepas GERAM.....

15 comments:

Pak Oncu said...

Sey sokong ekau sis.......... !!
LAWAN DEMI KEBENARAN!!!!!!!!

Reformis Jalanan said...

saya pun sokong kak nora. cayalah!! super women.

along7275 said...

bongkar lagi benda nie jangan kasi can kat depa.....jgn mengaku kalah kalau kita betoi jgn takut bongkar aje sampai lubang cacing....sertakan bukti sekali ada dokumen serta gambar..........depa terima rasuah tu....

wak seberang said...

Apa khabar Sis Nora,

Waduh-waduh marah amat! kita kan serumpun, lagipun kan sis pun asalnya dari seberang.., ish...ish takan tak bisa kongsi ehh...

Loh,kamu ngak pandai bisness kot kita di marahin, sama-sama bisnes, boleh aje dong.."best woman win gitu".

Lok,jangan marah-marah nanti lekas tua, yok gi Bandung beli baju FOS,murah-murah dong.

poncong janda suami tak kerja said...

nora,saya ingatkan jangan selalau salahkan orang indonesia.

kita tahu diri kok,kalau negara kmu gak mahu kita boleh pulang kok

kenapa orang indonesia yang selalau jadi kreritikan

wassalam

Din said...

poncong janda suami tak kerja

Oiii org Indo kat sana buat apa bodoh...dia nak sapu org malaysia. Habis kita nak tengok aje. Kalau rasa dah terror sangat kuar aje dari negara ini, datang tak di jemput keluar tak di halau..tapi ingat lah bodoh...ko rang itu pendatang buat cara pendatang. Jgn ko ingat kat indo aje boleh sapu org malaysia habis kami kat sini tak leh sapu korang...bajingan...ckp melayu lak gampang ko rang ini

wak seberang said...

Hello din.

Lok lu ingat warga indon gampang sih, kalau berani turun kat Jalan TAR,tengok siapa sapu siapa dong.

Kalau gerainya si Nora, gua senang cari, yuk,kita jumpa untuk selesaikan, bawak berapa ramai konco lu dong, biar kita bereskan, jangan senang-senang hentam warga Indon.

kami cari makan secara halal, bukannya mencuri, kal;au lu orang malaysia tidak pande bisness, lu kami ambil alih, bodoh bangat lu.

wak seberang said...

Hello din.

Lok lu ingat warga indon gampang sih, kalau berani turun kat Jalan TAR,tengok siapa sapu siapa dong.

Kalau gerainya si Nora, gua senang cari, yuk,kita jumpa untuk selesaikan, bawak berapa ramai konco lu dong, biar kita bereskan, jangan senang-senang hentam warga Indon.

kami cari makan secara halal, bukannya mencuri, kal;au lu orang malaysia tidak pande bisness, lu kami ambil alih, bodoh bangat lu.

tammet86 said...

masalah PATI atau org asing berniaga dinegara kita bukan isu baru. bukan di kl saja seluruh negara.dulu warga thai bbersepah buka gerai tamyam tiada tindakan. skrg warga thai sudah mula masuk pekan hari atau pasartani trutama negeri disempadan dgn bebas.tiada tindakan.mengapa bengong sngt rakyat kita sanggup mnjadi baruah kepada rakyat asing ini.bolehkah kita dengan aman damai membuka warung di negara mereka?disbbkan sedikit sumbangan haram para pengutkuasa sanggup memudahkan apa saja urusan peniaga asing ini.bermula dipintu sempadan kenderaan mereka bebas keluar masuk dgn muatan tanpa perlu terikat dgn prosedur yg ketat apalagi sekatan upp di lepasi dgn membayar duit basah tekak sedangkn kita rakyat msia yg berurusan dismpadan ditindas dgn berbagai prosedur yg menbebankan.tidakkah para penguatkuasa yg diamanahkan menjaga maruah negara menjadi pelacur undang2 yg terlalu murah harga langganannya. dgn sedikit duit haram semua prosedur diketepikan.

tammet86 said...

mana perginya imigresen dalam memantau permit atau pasport peniaga gerai ini begitu juga pihak kesihatan dalam memantau sijil kesihatan penyediaan makanan spt mana yg diwajibkn keatas rakyat msia. apakah semuanya telah DIKAWTIMKAN.Bertuahnya warga asing yg berurusan dgn penguatkuasa kjaan malaysia.

din said...

Wak Seberang,

Dalam negara aku ko nak tunjuk terror..babi..halal kepala butoh hang...dah namapun PATI datang kerja lah....angkat simen ke apa..ini nak berniaga..lesen tak bayar..dok merempat..bawa penyakit...apa korang tak tahu kerja lain yg korang buat..

Skrg nak tunjuk terror...aku boleh datang ..dan aku datang dengan satu lori RELA .....ada berani bangsat.

AnakMerdeka said...

Bagi AM, mereka banyak dapat idea untuk kutuk Malaysia disebabkan kita sendiri memberi terlalu banyak modal untuk mereka gunakan.

Cuba lihat dalam blog mereka. Mereka tunjukkan bagai mana rakyat Malaysia bakar jalur gemilang, bagaimana rakyat Malaysia parkir kereta ikut sedap hati, bagaimana rakyat Malaysia rosakkan harta benda awam dan maca-macam lagi.

Jadi sebelum kita minta orang luar hormat negara kita, kita hendaklah terlebih dahulu tunjukkan tanda hormat dan sayang kepada negara kita sendiri. Jadi bila orang lihat kita bersatu, mereka pun tak berani nak cerita banyak.

Dalam kes berniaga, ramai rakyat Malaysia menyewa atau menjual tapak yang mereka dapat kepada warga asing dan bila penguatkuasa datang, mereka kata mereka adalah pekerja. Mengikut dokumen, memang warga Indon tersebut adalah 'pekerja' sedangkan sebenarnya dialah tauke gerai tersebut. Pihak berkuasa hanya bertindak mengikut apa yang tertulis didokumen.

Memang kita marah, tetapi kita sepatutnya lebih marah kepada orang kita sendiri yang menjualkan tapak kepada warga asing. Bila tak dapat tapak, mereka tuduh kerajaan tak adil. Mereka tuduh kerajaan hanya beri tapak kepada kroni sahaja dan macam-macam lagi tuduhan. Bila dah dapat tapak, mereka jual kepada orang asing dengan harga yang melampau-lampau dengan harapan mendapat untung mudah.

Akhirnya sama juga, pi mai pi mai tang tu, kerajaan yang dapat nama busuk. Tak aci la macam tu...

www.anak2merdeka.blogspot.com

Mohd Sapuan said...

Ini kata AM Dalam kes berniaga, ramai rakyat Malaysia menyewa atau menjual tapak yang mereka dapat kepada warga asing dan bila penguatkuasa datang, mereka kata mereka adalah pekerja. Mengikut dokumen, memang warga Indon tersebut adalah 'pekerja' sedangkan sebenarnya dialah tauke gerai tersebut. Pihak berkuasa hanya bertindak mengikut apa yang tertulis didokumen.

Hello kawan, cek cara mereka bahagikan gerai beb. Siapa yang dapat kawasan utama. Persatuan yang tidak wujud, kuota Umno, kuota kroni, mereka bukan peniaga mereka nak tapak untuk dijual.

Kawan, saya berniaga kat situ dah hampir 5 tahun, akibat tekanan penguasa - kalau boleh hari-hari nak makan - mana larat nak niaga.

Jgn main cakap sambil tertenggek tanpa mahu tahu keadaan sebenarnya. Meh turun - jumpa bloggers ini dan aku. Nora leh cite apa ada kat sana - 1 hand info la...ko dapat info spekulasi dan agak-agak. Satu yg konfirm, org indo ada dunia kategori kata sana - membeli tapak yang dijual oleh penerima yang menerima kerana kroni dan rasuah dan mereka yang rambo - main buka aje..tetapi penjawat awam macam tak nampak - sebab sedap makan.

Turun dan boleh kita tunjukkan org-org yang mengaut setiap hari musim raya - dok dapat tempat sama - dok jual aje. Tapi kalau turun itu buat sekali - tunjuk jantan pergi sergah jangan dok diam aje..itupun kalau berani - kalau berani mempertahankan sistem ada berani juglah membetulkan bila nampak pincang.

AnakMerdeka said...

Mohd Safuan mungkin tidak membaca tulisan AM yang terdahulu. AM tak nafikan, memang ada unsur rasuah dalam DBKL. Dan AM ada kata, depan mata AM, bekas Inspektor Penguatkuasa DBKL kena heret ke Mahkamah dan sekarang sedang menunggu masa untuk dibicarakan.

Mula-mula lagi AM cakap, ini soal integreti individu dalam DBKL itu. Sebab memula nora tulis macam nak kata orang politik yang terlibat. Kalau mungkin ada, AM tak pasti, cuma AM ada kata, kalau orang UMNO yang menentukan siapa berhak dapat petak berniaga, rasanya orang PAS dan orang PKR tak ada peluang berniaga macam yang korang dapat sekarang.

Ingat, AM sedikitpun tak kata, yang rasuah tidak wujud, cuma tak adillah kalau kita nak salahkan kerajaan atau parti politik tertentu yang melakukan rasuah. Yang buat salah tu pegawai DBKL. Pegawai DBKL tu bukan semua orang UMNO. Ada juga orang PAS dan PKR dalam tu. Jadi untuk berlaku adil, kita boleh kata ada pegawai DBKL yang rasuah, tetapi jangan sebut parti politik. Nanti kalau AM sebut nama pegawai DBKL yang AM kata kena heret ke mahkamah tu, mungkin ada yang kenal dan tahu siapa dia tu, dan ahli parti politik apa. Cukuplah kalau AM kata, dia tu dah berpangkat Haji pun.

Berbalik kepada isu jual tapak ni, kalau benar nora dan Mohd Safuan orang lama di masjid india, rasanya korang tahu. Mereka jual pada nama je, tetapi kedai tu masih atas nama orang yang mendapatkan lesen. AM tahu benda ni dah lama.

Ramai orang yang dapat tiga empat tapak dan jualkan kepada orang lain, semua tu kawan-kawan AM dalam PKR dulu. Yang betul tak perlu kita nafikan. Mereka menggunakan 10 hingga 15 orang untuk memohon dan mencabut undi dengan 'gaji' tertentu. Dalam 10 hingga 15 orang tu, biasanya 'sangkut' 3 atau 4 tapak. Guna satu tapak untuk wayang je, yang lagi tiga jual kepada orang lain dengan harga RM5000 satu tapak.

Bayangkan berapa ramai yang betul-betul nak berniaga tapi tak dapat peluang kerana perbuatan kita?

www.anak2merdeka.blogspot.com

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,
情色論壇