Sunday, June 22, 2008

Desakan MB Selangor letak jawatan!

Salam semua,

Bermula dengan SMS ini, Nora pada asalnya tidak mahu pergi. Hari ini ada janji dengan anak Nora, Farah untuk pergi membeli belah. Namun setelah selesai membeli belah, ada kelapangan waktu. Nora pergi untuk melihat apa yang berlaku.

Ini SMS yang Nora terima.

Semua AJK, Ahli AMK, penyokong parti dan aktivis reformasi , sila berkumpul di DIAMOND SQUARE GOMBAK jam 5pm hari ini, kita akan luahkan perasaan pada Yahya Saari, semua bahagian seluruh Selangor sila ambil tindakan/sebarkan segera dan bawa sepanduk.

Ini nyata berlainan. Ini perhimpunan yang mendesak MB Selangor untuk meletak jawatan. MB Selangor dikatakan bertindak untuk kroni baru sahaja dan mereka yang berjuang lama tidak diendahkan seolah-olah perjuangan hanya perlu ikhlas bagi mereka yang tercakar dan tercalar kehidupan menuntut reformasi sebelum ini tetapi tidak perlu ikhlas untuk mereka yang selama ini berpeluk tubuh tetapi penuh hipokrasi untuk mencelah dan mendapat habuan hasil dari pengorbanan orang lain. Adil ke macam itu. Kita bercerita mengenai keadilan bukan mempersoalkan apa yang kita dapat dan apa yang orang lain dapat. Kita selalu bercakap mengenai keadilan tetapi kita lupa mereka yang berkorban pun perlu menikmati keadilan yang mereka perjuangkan.

Amat terkejut sekali apabila ada yang berani bersumpah mengenai kenyataan MB Selangor yang berbunyi :

Kalau tidak kukuh kewangan jangan berjuang, minyak tak de, kereta rosak dan macam-macam lagi. Kalau kewangan tidak kukuh – kukuhkan dahulu lepas itu berjuang
Amat berbeza sewaktu kita mula-mula terpanggil untuk reformasi. Anwar Ibrahim dalam laungannya menjemput semua rakyat Malaysia, tidak kira siapa – pemandu teksi dan bas, nelayan dan penoreh getah, petani dan buruh termasuk mereka dari golongan profesional untuk sama-sama memperjuangkan keadilan dan memperjuangkan hak rakyat. Laungan suara rakyat suara keramat adalah laungan. Namun hari ini, MB Selangor didakwa mengatakan – orang miskin jangan berjuang. Tidak ke kurang ajar namanya! Namun ini bukan pertama kali Nora dengar MB Selangor ini dikritik. Banyak lagi suara lain seperti “ kalau nak duit pergi jual t-shirt dan topi keadilan dan mereka yang ada wang sahaja ada kuasa. Tuhan saja yang tahu mengenai kenyataan TS Khalid.

Nora tertanya-tanya juga kenapa program ini dianjurkan oleh Yahya Saari, pegawai Khas MB. Rupanya beliau diberitakan di pecat dan sekarang ini dalam tempoh notis. Ohh gitu, bila tersepit, menjerit cari mereka dari kalangan reformasi. Bila waktu MB buat kenyataan yang tidak berhemah, seperti tempat dalam kerajaan Negeri Selangor hanya diberi kepada orang lulusan tinggi-profesional dan sebagainya – tidak pula mereka bangkit menentang dan mungkin kerana waktu itu sedang dilamun berpeluk dan bercium dengan MB ini. Adat mungkin, bila tersepit cari reformis dan pejuang, bila sedang “honey moon” tidak pula ingat kat kita orang.

Sebenarnya Nora bukan kisah sangat dengan perebutan jawatan dan sebagainya. Yang Nora tahu ialah rakyat jangan di hina biar mereka kutip sampah tepi jalan atau duduk di lorong – lorong gelap. Lebih baik pergi membantu dari hanya tahu menghina.

Panjang sikit tulisan Nora kali ini....jangan tidur ya. Nora sebenarnya sedih bila lihat Parti Keadilan Rakyat bertukar jadi Parti Keadilan Korporat Rakyat. Yang penting bagi Nora ialah untuk turut membinasakan golongan hipokrit – senyap dan tidur semasa orang lain sedang berjuang dengan kezaliman dan ketidakadilan, tiba-tiba bila sinar sudah kelihatan mereka bangun sambil menguap menjerit dan mendabik dada – wah aku juga seorang pejuang. Nora tidak suka mereka juga mempergunakan mereka yang di gelar reformis hanya di tolak ke hulu ke hilir untuk agenda peribadi.

Satu lagi – ini perhimpunan bukan ada kena mengena dengan Nora. Nora mengulas dengan ikhlas. Bagi yang hanya melihat di sebelah pihak buka mata besar-besar. Nora tulis dan yang lain patut buat “home work” mereka sendiri. Betul atau tidak keadaan ini berlaku. Kalau betul, perbetulkan semula dan jangan sorokkan kerana ini akan menjadi virus sebagai mana viru yang ada dalam Umno.

Namun suara-suara bantahan sudah mula ada. MB Selangor yang hanya tengok kepada kronis, perlu disedarkan. Kalau perjuangan golongan reformis ini tidak ada, kemenangan yang ada hari ini mungkin merupakan satu ilusi dan angan-angan sahaja. Kita bergerak sama, kita berjuang sama, kita berkorban sama-sama, kenapa orang yang hanya pegang duit sahaja yang terus memenuhi poket mereka. Mereka tahu ke apa yang berlaku sewaktu tahun-tahun 1998. Mereka ada ke bersama-sama kita. Mana mereka dahulu dan kenapa mereka ada sekarang membelakangi pejuang terdahulu.

Apa pun Nora akan terus menulis mengenai apa yang berlaku. Nora janji perjuangan Nora adalah untuk rakyat – mereka yang tertindas dan Nora tidak akan mengikuti nasihat yang mengatakan bahawa “kalau tidak ada kewangan kukuh jangan berjuang” kerana bagi Nora perjuangan itu adalah untuk mengukuhkan masa depan anak-anak dan generasi kita. Tetapi mereka yang mengambil kesempatan hasil dari apa yang kita perjuangkan – merupakan manusia hipokrit dan manusia seperti ini tidak layak mendapat hormat dari kita.

Salam..mengantuk pula – jam 3 pagi 23 Jun 2008.

64 comments:

Kassim Selamat said...
This comment has been removed by the author.
izharzaid said...

MB Selangor telah cuba buat yang terbaik. Rasanya setakat ini, ini lah MB Selangor yang terbaik. Sama-sama kita lihat perkembangannya.

Anonymous said...

Nora,

Program semalam di Diamond Sq. bukanlah program yang dirancang awal. Ia adalah program spontan apabila YS di pecat melalui sms oleh MB. Rakan2 yg. simpati cuba kumpul sokongan melalui Ket. Bhg. sebelum mesy. tergempar Perhub. Neg. Selangor malam Isnin (Malam ni...).

Tidak timbul isu cari simpati, dah tersepit baru nak cari kawan dsbnya. Ini kes orang teraniaya, seperti mana kita menyokong DSAI mula-mula dulu, sebagaimana kita menyokong banduan ISA, sebagaimana kita menyokong para OKT dan reformis yang ditangkap dan disiksa oleh Polis. Mereka semua orang teraniaya.

Jika Nora tidak anggap YS sebagai orang teraniaya, terpulanglah, itu persepsi Nora sendiri, tetapi harus difahami bahawa, jika hanya kerana Yahya Saari cuba membantu ahli parti, reformis dan pemimpin parti yang tidak dibela oleh MB dan Kerajaan Negeri Selangor, adakah beliau layak untuk di pecat? Salah kah itu? Berdosa kah itu?

Nabil ada cakap...lu pikir la sendiri...!!!

Anonymous said...

Siapa YS yang cuba bantu reformis.Bila masa dia kena pecat sebab bantu reformis. Bila masa ! Aku tak rasa pun.

Jgn lagi tertipu. Reformis jangan kena kuda dengan kepimpinan. Bila YS dalam struktur parti apa dia bikin? Dia diam tak de statement nak bela atau apa.

Jangan nagrutlah. Aku tak percaya dekat MB Selangor yang sombong dan biadap itu dan akan tentang, tetapi kalau YS ikhlas..bongkarkan dengan sahih kenapa dia di pecat, bongkar apa yg dia cuba buat bantu reformis...

Ini bukan kata nabil..kata aku...bukak mata korek telinga..jangan jadi kuda..

Mohd Azim Mohamad Ramli (first time lawat laman Nora - bravo

Kerajaan Rakyat said...

Salam Nora,

Syabas Nora. Benar apa yang telah ditulis oleh izharzaid.

kepada anon 5:20PM, anda tidak perlu berbohong untuk menyelamatkan kawan anda YS.

kepada Nora dan perjuang keadilan, jangan terpengaruh dan tertipu dengan penulis komen yang tidak berani memperkenalkan identiti diri.

Salam takzim

kuchalana said...

salam nora,

I agree with your statement nora. Reformis perlu menjadi diri mereka sendri dan perlu berpegang pada dasar perjuangan. Bukan kerana "seseorg" atau "mereka2"."seseorg" atau "mereka2" boleh ditukar ganti, tapi dasar perjuangan xkan sapa boleh ubah.

Dalam kes untuk entry ini, kita kene tgk pangkal kepada masalah. Rasanya kene tgk sbb kenapa dipecat. Rasanya bukan perkara yg mudah hendak menjadi pemimpin dan mahu memenuhi rasa hati setiap org.

Anyway, truskan perjuangan kepada semua reformis.

ole.

zukriaksah said...

Monday, March 14, 2005
Anak Muda, Pejuang Yang Sentiasa Terbuang

Zukri Aksah

Semalam, 13 Mac 2005, saya telah ke Kuala Lumpur menyaksikan Konsert Budaya : Malam Saksi 14 April, bertempat di Kelab Century Paradise, Taman Melawati. Program anjuran Angkatan Karyawan Reformasi (AKAR) dengan sokongan Angkatan Muda Keadilan Malaysia ini tampak begitu berjaya. Persembahan yang disusun sangat menarik, sarat dengan mesej, kritikan, teguran dan juga kecaman.

Namun bukan itu semua yang menjadi fokus perhatian saya. Seawal menjejak kaki ke lobi kelab, fikiran saya sudah mula berputar; ligat, laju dan kencang. Dari yang membarisi meja pendaftaran, ke senarai OKT yang panjang dan pemain-pemain pentas bersuara lantang, rata-rata mereka adalah anak muda. Apa sudahnya mereka ini yang tak pernah kenal lelah, di mana tempat mereka bila perjuangan ini berjaya melepasi istilah kalah. Kerana terlalu berfikir, acap kali konsentrasi saya terbabas, acap kali juga saya gagal bereaksi dengan baik terhadap bicara Saudara Jonah yang duduk di sebelah saya.

Saya tiba-tiba teringat satu artikel Indonesia yang pernah saya petik berkait dengan angkatan muda dan Pramoedya Ananta Toer, "... Sebab sejarah membuktikan, bahwa hamper semua babakan perubahan sejarah yang terjadi di negeri ini diinisiatifi oleh angkatan muda -- walaupun di kemudian hari kita ketahui sejarah itu (selalu) dibajak dan dikemplang oleh pihak-pihak di luar mereka."

Nah! Jelas! Sangat benar hujahan ini, tetapi kebenarannya bukan hanya di sekitar Indonesia, bahkan melebar ke seluruh pelusuk dunia, hampir benar untuk semua daerah di muka bumi ini, di mana sahaja api perjuangan pernah wujud. Termasuk Malaysia!

Tanyalah anak-anak dan adik-adik kita yang masih bersekolah. Siapa orangnya yang memerdekan negara ini, siapa orangnya yang membawa kemerdekaan untuk negara ini, siapa orangnya yang melaungkan dengan bangganya bahawa negara kita sudah merdeka? Percayalah, hanya satu nama akan terpacul keluar dari mulut mereka, Tunku Abdul Rahman (Almarhum). Sementara kita tahu yang kemerdekaan itu sebenarnya "diberi," kita terlupa pula mahu mengajar anak-anak dan adik-adik kita siapakah orang terdahulu yang berjaya menerbit rasa takut dan kecut perut di kalangan penjajah atas kehendak kita mahu merdeka (sehingga akhirnya kemerdekaan itu diberi). Orang itu adalah seorang anak muda, tampan, pejuang, berkorban segala-galanya, tetapi terbuang, terbuang hingga matinya di tanah seberang, bukan atas selimutan tanah pertiwinya. Orang itu namanya Ibrahim Yaakob.

Sejarah yang senada juga berlaku di sebelah dunia lain. Kalau tak kerana di dunia luar sana, pengkarya filem tidak dibebaskan, kita tidak akan kenal Bhagat Singh, anak muda yang begitu berani menghidupkan api revolusi bagi memerdekakan India. Apa lagi yang dia tidak korbankan? Kebebasanya hilang dibuang di penjara, riwayatnya terbang di tali gantung yang kejam. Namanya hampir hilang dalam sejarah India, yang ada hanya Gandhi, yang potretnya bergantungan di setiap rumah dan pejabat di seluruh pelusuk benua kecil itu. Sekali lagi kita mula sedar, penjajah "memberi" kemerdekaan India kepada Gandhi, bila mereka mula rasa terperangkap, takut dan kecut perut dengan kehendak rakyat "menghidupkan revolusi" memerdekakan India, kehendak yang asalnya dihidupkan oleh seorang anak muda yang akhirnya mati, terbuang dan hampir hilang.

zukriaksah said...

Monday, March 14, 2005
Anak Muda, Pejuang Yang Sentiasa Terbuang

Semalam, 13 Mac 2005, saya telah ke Kuala Lumpur menyaksikan Konsert Budaya : Malam Saksi 14 April, bertempat di Kelab Century Paradise, Taman Melawati. Program anjuran Angkatan Karyawan Reformasi (AKAR) dengan sokongan Angkatan Muda Keadilan Malaysia ini tampak begitu berjaya. Persembahan yang disusun sangat menarik, sarat dengan mesej, kritikan, teguran dan juga kecaman.

Namun bukan itu semua yang menjadi fokus perhatian saya. Seawal menjejak kaki ke lobi kelab, fikiran saya sudah mula berputar; ligat, laju dan kencang. Dari yang membarisi meja pendaftaran, ke senarai OKT yang panjang dan pemain-pemain pentas bersuara lantang, rata-rata mereka adalah anak muda. Apa sudahnya mereka ini yang tak pernah kenal lelah, di mana tempat mereka bila perjuangan ini berjaya melepasi istilah kalah. Kerana terlalu berfikir, acap kali konsentrasi saya terbabas, acap kali juga saya gagal bereaksi dengan baik terhadap bicara Saudara Jonah yang duduk di sebelah saya.

Saya tiba-tiba teringat satu artikel Indonesia yang pernah saya petik berkait dengan angkatan muda dan Pramoedya Ananta Toer, "... Sebab sejarah membuktikan, bahwa hamper semua babakan perubahan sejarah yang terjadi di negeri ini diinisiatifi oleh angkatan muda -- walaupun di kemudian hari kita ketahui sejarah itu (selalu) dibajak dan dikemplang oleh pihak-pihak di luar mereka."

Nah! Jelas! Sangat benar hujahan ini, tetapi kebenarannya bukan hanya di sekitar Indonesia, bahkan melebar ke seluruh pelusuk dunia, hampir benar untuk semua daerah di muka bumi ini, di mana sahaja api perjuangan pernah wujud. Termasuk Malaysia!

Tanyalah anak-anak dan adik-adik kita yang masih bersekolah. Siapa orangnya yang memerdekan negara ini, siapa orangnya yang membawa kemerdekaan untuk negara ini, siapa orangnya yang melaungkan dengan bangganya bahawa negara kita sudah merdeka? Percayalah, hanya satu nama akan terpacul keluar dari mulut mereka, Tunku Abdul Rahman (Almarhum). Sementara kita tahu yang kemerdekaan itu sebenarnya "diberi," kita terlupa pula mahu mengajar anak-anak dan adik-adik kita siapakah orang terdahulu yang berjaya menerbit rasa takut dan kecut perut di kalangan penjajah atas kehendak kita mahu merdeka (sehingga akhirnya kemerdekaan itu diberi). Orang itu adalah seorang anak muda, tampan, pejuang, berkorban segala-galanya, tetapi terbuang, terbuang hingga matinya di tanah seberang, bukan atas selimutan tanah pertiwinya. Orang itu namanya Ibrahim Yaakob.

Sejarah yang senada juga berlaku di sebelah dunia lain. Kalau tak kerana di dunia luar sana, pengkarya filem tidak dibebaskan, kita tidak akan kenal Bhagat Singh, anak muda yang begitu berani menghidupkan api revolusi bagi memerdekakan India. Apa lagi yang dia tidak korbankan? Kebebasanya hilang dibuang di penjara, riwayatnya terbang di tali gantung yang kejam. Namanya hampir hilang dalam sejarah India, yang ada hanya Gandhi, yang potretnya bergantungan di setiap rumah dan pejabat di seluruh pelusuk benua kecil itu. Sekali lagi kita mula sedar, penjajah "memberi" kemerdekaan India kepada Gandhi, bila mereka mula rasa terperangkap, takut dan kecut perut dengan kehendak rakyat "menghidupkan revolusi" memerdekakan India, kehendak yang asalnya dihidupkan oleh seorang anak muda yang akhirnya mati, terbuang dan hampir hilang.

Sekali lagi selepas merdeka, bermula pada tahun 1998, api perjuangan kembali menyala dalam negara kita. Pemecatan dan penganiayaan terhadap Anwar Ibrahim adalah manifestasi kebobrokan, kezaliman, korupsi dan pelbagai lagi istilah tidak kena dan salah yang berlaku di tampuk pemerintah. Walaupun api itu kadang-kadang kuning, kadang-kadang biru, yang jelas nyalaan perjuangan terus hidup sehingga ke hari ini, walaupun selepas bebasnya Anwar. Siapa lagi kalau tidak anak muda yang mendepani perjuangan ini selama ini, anak mudalah yang menahan kepala, muka dan dada dari kerasnya belantan polis anti rusuhan yang sial itu (padahal anak muda ini cuma mahu menahan kezaliman dari terus merusuh dalam negara ini), anak muda inilah juga yang ada antaranya pernah ditetak jari sehingga hampir putus, anak muda ini telah berkorban keringat dan darah. Akhirnya, jika ada takdir Tuhan bahawa perjuangan ini bakal menggapai citra, siapakah yang akan naik podium menerima trofi kemenangan? Elit-elit politik lagikah? Yang terus jadi pembajak dan penkemplang hasil dari perih payah anak-anak muda yang tak pernah kenal lelah ini. Padahal mereka ini (elit-elit politik), usahkan mahu diajak bicara soal perjuangan, usahkan mahu disuruh menahan gigitan semut yang kecil, kaki seluar dihinggap kemuncup pun mereka takut! Benarlah apa yang Pram katakan, "... bahwa angkatan tua-lah (yakni elit-elit politik) yang sebetulnya menjadi biang kerok kehancuran zaman yang kemarin-kemarin itu dan hari ini."

Habis, apa kesudahannya dengan anak-anak muda ini? Menarik membaca kesimpulan Pram, bahawa kedudukan yang enak-enak itu hanya diambil oleh elit-elit politik ini, mereka hanya pandai korupsi! Apakah anak-anak muda ini terus bergelandangan mencari makan dengan ehsan program anjuran kawan-kawan? Hanya kerana mereka tidak betah berbaju batik berlengan panjang? Padahal sesetengah mereka punya tahap pendidikan yang bukan calang-calang.

Sumpah! Saya bukan cuba mencuri perhatian, atau galak mencari kedudukan. Realiti malang terdahulu memang begitu. Anak mudalah yang selalunya menggerakkan perjuangan perubahan zaman, tetapi bila perjuangan menang, anak muda selalu pula terbuang dari kepimpinan perubahan itu. Ingat!!! Anak muda bukan lampin pakai buang.

posted by Zukri Aksah

ude said...

aku pun confuse ni. semalam aku berada di diamon square juga. Tujuan asal demo tu untuk menuntut jwaban dari YS psal perlantikan Ahli majlis di sgor (exp. ampang). dlm laungan smlm kita minta MB dan YS letak jawatan. tapi bila YS buat muka seposen sbb kena gantung tugas @ dpecat???? semua dah jadi lain. dengar2 hari ni nak pi rumah DSAI plak sbb katanya something wrong dng pentadbiran MB. YS org politik jgnlah cepat sgt terpedaya. Setahu aku dia tak pernah pun tolong org reformasi. Org reformasi kena jadi diri sendiri. Cukuplah kita memperjuangkan hak org lain dah ponek dah. kita susah tak de siapa pun nak tolong..... betul tak nora?.

Anonymous said...

Salam Nora,

Begini lahh........saya juga dah terlibat lama dlm reformsai.....7 jiwa saya & rakan2 mengaku kami ada lah reformis......apa yg penting dlm perjuangan kami adalah rakyat diutamakan.....kita harus liahat dr prospek yg lebih luas....maksudnya...kami tidak terfikir langsung utk diberikan imbuhan & jawatan, tapi apa yg mahukan rakyat dibela oleh mana2 kerajaan yg memrintah & kerajan harus lah bersifat telus tanpa rasuah.....Dlm kes YS ini....kita tidak tahu apa yg berlaku sebenarnya.......ttp kita haruslah ambil sikap bersabar & timbang tara....tunggu & lihat....sama ada kerajjan sekarang benar2 membela rakyat atau tidak....jgn laaaa ambil sikap main bedal semborono shj....mereka baru memerintah tak sampai pon 4 bulan....masih terdedah dari sudut sabotaj, fitnah, talam 2 muka, ramai shj yg boleh berpaling tadah yg bole dibeli.......sekarang kita lihat bagaimana kerajaan negeri selangor sudah realisasikan air percumanya......kita sabar & lihat & sentiasa mengungatkan mereka......kalau mereka bertukar sikap spt BN....yg hanyut dgn kemewahan & lupa daratan.....baru lahhh kita bertindak....bagi saya seorang reformis sebenar tidak taksub atau menyokong satu2 parti shj....nereka haruslah bersikap terbuka....mana yg salah itu yg kita lawn.........ADIOS....salam Reformasi....

Anonymous said...

Salam..

Erti perjuangan sebenar bukan dilihat dari segi ada duit ke tidak ada, ini soal perjuangan yang memerlukan keberanian dan niat yang ikhlas.

Kalaulah macam begini sikap MB selangor, baik tak payah jadi wakil rakyat, kerana rakyat memilih beliau untuk memperjuangkan nasib rakyat jelata bukannya mengumpul hasil pendapatan rakyat untuk berjuang...

thaqif said...

Nora salam sejahtera.

1.Geng Reformasi.

Dalam perjuangan kita perlu isiqomah,kalau dah nampak berjaya sikit jgn terus kejar benda dulu,tapi teruskan perjuangan macam biasa.Jangan mengeluh kalau Anwar tak nampak,TS Khalid tak nampak,kerana yg beri habuan bukan mereka tapi rezki dari tuhan.Kalau tuhan tak nak beri rezeki,tengok saja apa yg terjadi pada Ezam,Anuar Saari dan Nala.Kalau mereka sabar,istiqomah tentu mereka ini ada yg dah jadi exco,timbalan KM dsb ,begitu juga Hamdan Taha mungkin boleh jadi MB Perak pun sekarang.Mereka semua ni lari kerana prinsip?.Sorrylah saya tak percaya,org yg berprinsip cakapnya sehala,bukan berbolak-balik macam mereka ni.Saya pun geng reformasi dari awal juga ,tapi sampai sekarang masih meneruskan perjuangan,walau pun tak dapat apa-apa,cuma keadaan kesihatan dan umur yg dah lanjut membataskan pergerakan.

2.TS Khalid,

Saya terdengar juga soksek yg kata beliau begitu,tapi biarkan lah.Dulu dia tak jadi MB pun kita berjuang juga,kerana kita berjuang bukan kerana dia.Tuhan jadikan dia MB tentu ada hikmahnya,mungkin utk jangaka panjang.Kehebatan beliau dalam pengurusan tentu merupakan merit utk beliau jadi MB.Lagi pun nak katakan dia tak ikut reformasi dari awal tak boleh juga,kerana sokongan yg di berinya pd Anwar semasa di penjara Sg Buloh menyebabkan beliau telepas sesuatu.Di peringkat awal ni memang tak bagus kalau kita sudah mula mengagih-agihkan habuan kepada penyokong kita.Lebih baik lah kalau kita membuat persediaan utk mendapatkan sesuatu dgn kebolehan kita,kerana sekarang peluang yg sama rata sudah terbuka utk kita,bukan macam dulu hanya kroni Umno yg berpeluang,walau pun kita berkebolehan.Mintalah lesen atau ruang niaga,jangan pula di alibabakan.

3.Anwar,

Janganlah kita bebankan beliau dgn hal remeh temeh spt kes Yahya sari ni.Kerana beliau terlalu sibuk dgn agenda menakluk Putrajaya.Kalau beliau gagal,mungkin Kerajaan Negeri PR pula yg akan di takluk oleh BN.Kita bukan tak tahu perangai BN,dia marah kononya Anwar cuba merasuah MP mereka,tapi kalau Anwar tak buat macam tu,mereka dah pun lama membeli MP dan ADUN PR,habislah kerajaan negeri PR.Mujurlah Anwar lebih cerdik dari mereka,buka langkah dulu,setapak kehadapan,mereka yg jadi kelam kabut.Saya terdengar juga keluhan Anwar,kesihan kepada geng reformasi,tapi tunggu lah Anwar akan 'membayar' kpd semua rakyta Malaysia nanti.Dan apa yg Anwar beri nanti adalah juga hadiah dari geng reformasi kepada rakyat Malaysia.

4.Ezam,

Tak perlu komen panjang ,nilailah sendiri.

Anonymous said...

dimaklumkan, ada unsur penyelewengan yang telah dilakukan, itulah punca pemecatan....

sebelum marah, baik rujuk tan sri khalid dulu....

Anonymous said...

Pegawai Khalid digantung 2 bulan
Jimadie Shah Othman | Jun 23, 08 12:00pm
Pegawai kanan menteri besar Selangor, yang disiasat berhubung dakwaan salah guna kuasa dalam pengagihan kontrak pembuangan sampah di Petaling Jaya, digantung tugasnya selama dua bulan.

Menurut seorang pegawai Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, pegawai kanan itu digantung mulai hari ini.

"Surat rasmi (penggantungan) dikeluarkan hari ini.

"Semalam Tan Sri telah mengirim SMS memberitahunya supaya beliau tidak terkejut apabila menerima surat," katanya kepada Malaysiakini.

Dihubungi hari ini, pegawai tugas-tugas khas Khalid, Yahya Shaari, mengesahkan penggantungannya.

Pada 10 Jun lalu, Badan Pencegah Rasuah (BPR) memanggil pegawai kanan berkenaan selama empat jam berhubung siasatan kes kelulusan kontrak dan tender pembersihan serta kutipan sampah yang melibatkan kawasan Petaling Jaya.

"Kita sudah ambil keterangan pegawai terbabit hari ini dan hasil siasatan akan diketahui dalam jangka masa terdekat ini," kata pengarah BPR Selangor, Ja'afar Mahad tidak lama selepas laporan tersebut dibuat.

Pada 5 Jun, sekumpulan empat orang (foto bawah) yang mendakwa ahli PKR dilaporkan telah membuat aduan kepada BPR dengan dakwaan pegawai kanan tersebut menggunakan kepala surat pejabat menteri besar tanpa keizinan.

Mereka mendakwa mempunyai dokumen yang membuktikan pegawai kanan terbabit terlibat dalam meluluskan kontrak dan tender itu kepada empat buah syarikat tanpa pengetahuan Abdul Khalid.

Sehari sebelumnya mereka, yang diketuai oleh Remy Iskandar, telah membuat aduan polis.

Remy dilaporkan berkata mereka meragui kelulusan tersebut kerana ia menggunakan kepala surat tanpa nombor rujukan yang jelas dan pegawai tersebut meminta syarikat-syarikat itu diberikan keutamaan dalam pembahagian kontrak itu.

"Apa yang berlaku seolah-olah menafikan pendirian menteri besar yang sebelum ini pernah membuat kenyataan bahawa setiap pemberian kontrak atau tender akan dilakukan secara terbuka dan menolak usaha pengagihannya menggunakan pendekatan rundingan," beliau dipetik sebagai sebagai berkata.

"Kami tampil untuk untuk membuktikan PKR telus menolak sebarang usaha salah guna kuasa dan cubaan menafikan kepercayaan rakyat terhadap PKR."

Selangor pula berhasrat menjalankan siasatan sendiri kerana bimbang BPR lambat dan boleh mencemarkan imejnya.

Kerajaan negeri menyeru empat pengadu itu agar hadir di depan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggung- jawaban dan Ketelusan yang diketuai speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Teng Chan Kim bagi menentukan kesahihan dakwaan itu

su-kj said...

Salam Pn. Nora,

1. Setuju dengan apa yang u tulis.

2. Pada saya pemimpin politik di Malaysia ibarat 'serigala'?

3. Bila tak ada mangsa(makanan), mereka bersama tetapi bila jumpa makanan...mereka akan berkelahi sesama sendiri untuk merebut makanan tersebut.

http://sukj.blogspot.com

Anonymous said...

Saya tidak melihat penggantungan Sdra. Yahaya Shaari selama 2 bulan ni sebagai satu perkara besar. Ini dilakukan agar pentadbiran negeri tidak terjejas semasa siasatan BPR dijalankan. Setelah semuanya selesai, Yahaya Shaari akan didakwa kalau ada kes dan akan jadi pegawai khas balik kalau bersih. Apa masalahnya?

Desperado said...

Salam Nora...
Pendedahan yang begitu telus...Dulu rakyat yang pilih deme, sekarang dah jadi camni...ntah la...kome nak marah pun benda dah telanjur, tunggu la 5tahun lagi camner pulak...pendedahan yang sempoi untuk kesedaran mike-mike semua..izinkan saya link kan blog anda pada blog saya...

www.pilihananda08.blogspot.com

Anonymous said...

Salam Puan Nora..

Isu ini hanyalah kecil. YS hanya digantung sehingga semua siasatan BPR selesai.. jika dia terbukti TIDAK bersalah tiada apa yg perlu dibimbangkan.

Kalau MB tidak ambil tindakan seperti ini, Pakatan Rakyat juga akan jadi seperti UMNO.. menutup kes2 rasuah.. Hanya Allah yg melihat!!

Di bawah hanyalah pendapat saya secara GENERAL.. tidak ditujukan kepada sesiapa...

Kalau memilih untk berjuang dan ber-reformasi mestilah ikhlas. kalau kerana telah susah payah berjuang dan diri dan keluarga jadi porak peranda kenala muhasabah.. adakah niat perjuangan berlandaskan Islam dan penuh keimanan serta tawakal kepada Allah?

dan adakah perjuangan masa, tenaga dan wang ringgit itu perlu digantikan dgn jawatan dan wang ringgit juga oleh tokoh yg kebetulan memimpin prinsip yg anda perjuangkan?

Selama terlalu sibuk ber-reformasi sehingga tertangkap dan terpenjara, adakah diri sendiri sudah di-reformasikan supaya menjadi lebih dekat kpd Allah?

Adakah kerana sibuk ber-reformasi dan sibuk berbincang pelbagai isu di warung2 sehingga ke subuh, solat sudah tidak lagi dikerjakan?

Jangan sibuk ber-reformasi sehingga ibu bapa, isteri dan anak2 serta saudara sendiri terbiar.. kampung tidak dijenguk.. isteri pula menanggung nafkah dan keluarga diabaikan dgn alasan.. BERJUANG? REFORMASI??

Perjuangan manakah yg lebih penting? Jika diri sendiri dan keluarga tidak kukuh, bagaimana mahu berjuang mewakili orang lain??

Berjuang dulu menjadi insan yg soleh dan bertanggungjawab.. barula boleh berjuang untuk masyarakat!!

Wallahu'alam..

Anonymous said...

Siapa Yahya Saari ini,,,,? orang yang lepas pemilihan parti kemaman dia hilang.... hempas fail depan kak wan then kutuk parti gila - gila.... then bila tan sri khalid masuk dalam parti dia terhegeh2 muncul balik...

hahaha lepas tu dia dapatler lantikan lepas menang masuk pejabat MB... sekat orang nak jumpa MB kawal dan macam - macam lagi... kroni ABIm mula dinaikkan... atas nama ansar lah apa lah... lihat Idris Jauzi.. Zul Daud semuanya atas nama abim dulu anwar dalam penjara mana depa? duk diam jaga perut... tapi bila menang depa yang ke depan....

Perlu ditegaskan Yahya digantung kerana tersabit siasatan BPR. Dia guna kepala surat pejabat MB hantar pada kerajaan tempatan (tanpa pengetahuan MB)..... aku baru lepas jumpa PA boss alam flora BPR siasat sampai alam flora yang dapat surat dikeluarkan oleh Yahya atas nama Mb untuklobi project....kalau pun siasatan BPR dapati dia tak salah tapi dari segi etika dah salah....

sekarang dia nak jadi hero .... cuba tunggang masalahlantikan ahli majlis memang aku akui ada masalah dalam lantikan ahli majlis tapi Yahya antara dalang yang cadang2 nama then bila timbul masalah lepas dia dipecat sebat salah laku dia cuba tunggang masalah ini dan perkuda teman2 di bawah.....

siapa yahya dia pernah turun demo ke..? siapa dia..?sekarang nak jadi juara aku sokong kau nora ooohhhh masa tan sri khalid bela kau kau jilat dia ...bila kau terpelanting kau konon nak bela orang ...

Mahani binti Molok said...

kerajaan yang ada baru 100 hari memerintah. Bagi lah mereka peluang untuk memerintah. Pastinya ada sesuatu yang tak kena terhadap pegawai itu .. sepatutnya pun digantung dari tugas, bagi membolehkan BPR menyiasat.Kita tidak perlu berkumpul atau berhimpun untuk menentang sesuatu usul, alangkah baiknya jika kita bermufakat dan gunakan saluran yang betul untuk meluahkan pandangan kita dalam sesuatu isu itu. Kita baru selesai pilihanraya, kita telah memilih wakil kita untuk ke parlimen jadi biarlah mereka jalankan tangungjawab yang kita amanahkan pada mereka. Kalau wakil yang kita pilih itu gagal dalm perkhidmatan nya kepada rakyat, kita tunggu saja pilihanraya yang akan datang baik kita jangah pangkah calun itu lagi.

http://kolejkejururawatan.blogspot.com/

Wan Zulkurnain said...

Guna akal yg bijak untuk bertindak,jgn kerana kurang akal Selangor jatuh kembali kepada UMNO.

Dulu reformis, sekarang dah slow down. said...

Betul dan Tak betul.

Setahu saya, MB Khalid khalid cuma gantung tugas . Itu biasa, orang dalam siasatan atau bermasalah (walupun belum tahu betul atau salah) adalah wajar digantung sementara. Kemudian dia YS mencabar kalau MB berani .. pecatlah dia.. (kalau saya, orang cabar macam tuh pun panas... tapi mb gantung saja)

In kerana, sebarang keputusan dibuat dia adalah tak wajar disahkan. Apatah lagi dia orang yang kita katakan 'berpangkat'. Fikirkan kesan sampingan jika dia didapati bersalah kemudian hari... aa akan jadi pada semua bende yang dia lakukan pada kedudukan 'tidak sah' itu.

Sama juga pada tahap asas pun, seoragn pekerja akan digantung tugas, sehingga hal dia diselesaikan. No big deal at all.

Jangan kita suka marah MB yang setakat ini dimata saya.. sudah sebaik mungkin berusaha.. dan..

Siapa YS ini? Perjuangan atau oportunis si YS ini?

amin said...

Dear Nora,

MB Selangor did the right thing untuk gantung perkhidmatan YS. Ini adalah untuk tidak menganggu siasatan BPR yg sedang dijalankan. Ini barulah telus namanya. Maknanya beliau tidak langsung cuba melindungi segala bentuk amalan rasuah.

Jadi tidak perlu dibesarkan perkara yang remeh begini. Saya tabik kepada YAB MB Selangor kerana menunjukkan contoh teladan yang amat terpuji.

Letting the time pass me by said...

Baru 100 hari takkan nak suruh letak jawatan... Patut suruh Pak Lah letak jawatan... Memang out of focus sungguh nie...

Anonymous said...

Tahniah MB Selangor, Keputusan MB mengangkat status Pakatan Rakyat. 50 Tahun Merdeka belum pernah ada MB mahu mengakui secalit kelemahan dari kem sendiri.

Syabas Nora sebagai refomasi. Janganlah mencarikan perjuangan anda dengan hal yang remeh temeh, teruskan perjuanganmu dengan gelombang yang lebih bersejarah.

Sia-sia saja perjuangan jika memikirkan kelemahan hal peribadi.Usahlah dirungkai pakatan yang kukuh kelak ditertawakan kekawan............................

Refomis nan jauh.........

butterfingers said...

Nora, PKR ni banyak sangat mengutuk orang dulu.. tup tup diri sendiri pun sama busuk.. mungkin lebih busuk

aku rasa tertipu..

penat berdemo, reformasi.. aku follow ezam lah macam ini!!

butterfingers said...

mindabiliti.blogspot.com

angahSP said...

salam reformasi..
tersenyum sayer bila menbaca tulisan auie nora nie..yahya saari dipecat setahu sayer bukan dipecat kerana berjuang utk reformasi..tetapi di pecat kerana rasuah yg dilakuu yahya saari menberi tender kepada kroni yahya utk mengutip sampah sekitar mbpj..
di sebabkan oleh itu yahya di pecat oleh mb selangor... bukan kerana kroni..harap maklum... didalam PR tiada kronisme... diharap semuua reformis jangan terpercaya dgn agenda2 jahat untuk memecah belahkan perpaduan dlm PAKATAN RAKYAT...lagi satu setahu sayer yahya bukan di pecat cuma digantung 2bulan selepas siasatan BPR selesai..harap maklum.. jangan dengar khabar angin yg memecah belahkan perpaduan PAKATAN RAKYAT..
KITA SEMAKIN HAMPIR KE PUTRAJAYA... JANGAN KEERANA MENDENGAR KHABAR ANGIN PERPADUAN KITA BERPECAH.. mungkin PKR tidak dapat mengenal semua aktivis 1998 semua nya..tetapi perjuangan kita buka untuk habuan...
salam reformasi

Anonymous said...

salam...

gud luck dgn penulisan yg rasanya perlu ada kesedaran pada pimpinan politik dlm PR...jgn nk nafikan,buleh kata lepas kemenangan nih 65% golongan oputunis & kapitalis memperkudakan pejuang2 kita yg awalnya berjuang utk rakyat tetapi beralih arah dgn mendahulukan kepentingan diri sendiri hingga meninggalkan sahabat2 lama dlm perjuangan...jauh skali bertanya khabar.

Dulu org2 ini la yg x henti2 maki pimpinan & parti,tp skrg...gologan ini kembali bagai jagoan pembela rakyat.jgn menafikan..kepada golongan ini,walaupun berjuta penafian..tp...lu ada otak...lu pk la sendiri-zul

mountdweller said...

bagi saya itu adalah perkara biasa di dalam perjuangan dan politik. saya sudah pun merasainya pada tahun 1990. jauh lama sebelum era reformasi. itulah perangai manusia yang jenis cicak kubeng/sesumpah ini. yang saudari ceritakan ini di dalam PKR. saudari tahu tak waima di dalam PAS pun, walau pun dinamakan parti islam, tetapi manusia jenis ini tetap bersarang dan mereka boleh mempengaruhi pemimpin!

AnakMudaParlimenBatu said...

Bawa bersabar rakan2, seperti ada perjuangan individu sahaja dalam demo ini, kita berbincang dahulu, membudayakanlah duduk semeja dan bincang baik-baik dan jangan hebahkan masalah kita kepada orang ramai. Matlamat perjuangan kita adalah sama. Kita tegur secara berhemah ....


Ayuh rakan2 sertai perhimpunan 6 Julai ini di AMCORP MALL P.J untuk PROTES harga minyak kerana kita sudah GERAMM. Kita berjuang hingga ke titisan minyak yang terakhir. Silalah ke http://www.GERAMM.org untuk tandatangan tanda protes kenaikan harga minyak.

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

Anonymous said...

kalu saya nak suggest kak nora pakai tudung dulu boleh ke..

Anonymous said...

sedara sekalian. yg buat kecuh hanya budak reformis dari ampang yg dapat jawatan dlm bhg. tu saja. mrk lah yg sebar sms tu.... ana tak nak sebut nama tapi ada beberapa kerat yg sekongkol dgn YS. kaki bodek katakan.. mrk nie yg dok sebar mcm sms.... sekarang ana org ampang minta ketua bahagian PECAT dua tiga kerat pengacau ni... dari bahgaian. JANGAN TAKUT... sdr sentiasa bersama penyokong ampang. mrk ni dah tak der tempat mengadu.. maka mrk cuba raih simpati... harap2 MB pun sokong pemecetan mrk ni... ana tak nak cerita panjang disini. mrk yg buat kecuh nie tak patut duduk di bhgn. nampak gaya org ampang jer yg kecuh.. MB tolong peecat mrk nie. PEROSAK PARTI.

kepada puan nora... ana setuju Anonymous pesan... pakailah tudung. dah tua2 nie... ingat2 sikit... anak dara pun dah besar tu!

Anonymous said...

MB Selangor adalah yang paling bersih. Apabila Pegawai Khasnya terlibat dengan rasuah, beliau tidak teragak-agak untuk memecatnya.

Sokong MB Selangor!!!

Anonymous said...

setuju dgn kenyataan terbaru. Bila Pegawai MB tak bersih... pecat. Salah ke? mcm juga tuan punya syarikat.. pekerja tak berguna... pecat.
Dan jangan lupa pecat budak2 yang kat bahagian AMPANG sekali.... yg paling bising dan belagak mcm Ketua Bahagian! manusia jenis nie duduk dalam hutan lagi baik... perjuangkan keluarga.... bukan org tak tau... reformis apa benda! menipu org jer lah bro. buat maksiat lagi baik!

Anonymous said...

Nora,

Dalam perjuangan semua orang ada tempatnya dan peranan masing-masing.

Saya amat setuju dengan pendekatan baru MB Selangor meletakkan orang professional dibarisan pentadbiran negeri dan kerajaan tempatan.

ADUN baru kami dengan tepat mengatakan pendekatan baru ini dapat memastikan Selangor ditadbir dengan lebih efektif dan effisien berbanding dengan cara kerajaan lama.

Cara UMNO/BN bukan cara PR di mana asalkan jadi Ketua Cawangan sudah boleh jadi ahli majlis. Asal kuat berjuang boleh jadi ahli majlis walaupun ilmu dan kepakaran tiada.

Percayalah pengundi Selangor memilih PR kerana sudah jelak dengan jenis wakil rakyat dan ahli majlis BN yang hanya pandai melalak melaungkan slogan dan retorik sahaja.

Rakyat juga tidak mahu jenis reformis yang hanya pandai melalak demostrasi dijalanan jadi pentadbir.

Rakyat undi PKR-PAS-DAP bukan kerana kebolehan mereka tunjuk perasaan dan mengganggu ketenteraman awam.

Rakyat undi PKR-PAS-DAP kerana mahukan perubahan di dalam pentadbiran.

Kerajaan Tan Sri Khalid dengan tepat telah meletakkan golongan professional di dalam Exco Negeri.

Yang sama juga kami mahukan di dalam Majlis Kerajaan Tempatan. Kami mahu professional bukan hero jalanan.

- Seri Setia -

Anonymous said...

Apa yang dicakapkan oleh Yahya adalah putar belit. Saya adalah kakitangan yang bertugas di Bangunan SUK. Kita ada banyak bukti yang Yahya ni memang lahap dengan merebut segala peluang untuk buat duit sehinggakan pegawai-pegawai kerajaan pun bercakap mengenainya.

Jangan hanya bercakap saja tanpa mendengar cerita daripada pihak yang lagi satu!!!!!

jamilkucing said...

Enath lah nora.sebab itulah dari dulu lagi abg jamil selalu cakap bila dato seri bebas abg jamil malas dah nak ikut. relax dulu tengok cam ne. rupa-ripanya betul apa yang abg jamil ingat. dulu waktu reformasi tak nampak pun muka muka pemimpin PRK sekarang,tak nampak pun muka muka ahli parliment yangs ekarang jadi pemimpin.mana mereka. waktu kita kena kejar,kena terajang ngan polis. kena maki dengan polis mana mereka-mereka ni. tapis ekarang mereka-mereka ni yang lebih di jaga oleh kak wan dan dato seri anwar.kita reformis dah tak di pedulikan. tengok 5 tahun hariraya abg jamil jaga rumah terbuka datos eri. bila datos eri anwar bebas je tau tau semua azmin ali kontrol. sampai abg jamil sendiri pun tak boleh masuk. melayu mudah lupa. nora.

jamilkucing said...

Tentang yahya shari tu abg jamil malas nak campur. tentang MB selangor pun abg jamil malas nak ambik tahu. sebab cepat sangat kita nak menghukum orang pun. cuma terkilan la. abg jamil call,antar surat dekat yahya shari nak buat appoitments dengan MB pasal projek pelancongan untuk
selangor.bukan diri abg jamil sampai
sekarang pun tak ada respon langsung.CUMA NAK TANYA DEKAT KEBANYAKAN PEMIMPIN KEADILAN SEKARANG DI MANA ANDA WAKTU KAMI SEMUA DALAM REFORMASI DULU. DUDUK GOYANG KAKI DI RUMAH KAA. KALAU YAAA. ANDA SPEATUTNYA MALU DEKAT DIRI SENDIRI. MAKAN HASIL TITIK PELOH ORANG.

jamilkucing said...

Buat nora pesanan abg jamil sekarang nora cari rezeki untuk keluarga ok. pedulikan lah denagn yahya saari ke. sapa ke. waktu die orang naik hari tu ada ingat kite ke. ingat jgn masuk lubang ular 2 kali. jasa kita waktu reformasi dulu tiada siapa pun yang ingat. ya ada yang akan kata kita reformis sepatutnya jangan ingat nak apa-apa kena ikhlas. biasalah kan orang melayu nora cakap cukup pandai. apa sertiap hari nak makan nasi dengan lauk ikhlas je ke. isi minyak dengan ayat ikhlas je. ok nora ingat pesanan abg jamil.

reformis ikhlas said...

wahai kamu pejuang bodoh,

terhegeh memekak di jalanan, padahal habuk pun tarak.
pelajaran takde tapi berlagak.
kamu semua lah petualang bangsa.
merosakkan dan harus dijauhkan.

dari aku baca blog bodoh ni, nbaik aku baca:
http://matsamankati.blogspot.com/

zaim said...

Maaf la klau saya cakap,dari komen2 Jamil,Jamil sebenarnya mengharapkan habuan. Untuk apa nak buat appointment dengan MB? Klau nak tender,masuklah tender secara terbuka. Saya baca tulisan Nora yg kata MB hanya ambik golongan profesional dalam kerajaan. Memang sepatutnya mcm tu. Golongan2 ini ada ilmu,pengetahuan untuk membangunkan Selangor dan Malaysia khususnya. Untuk kemudahan dan kesenangan rakyat juga. Klau tak,PKR akan jadi macam UMNO,walaupun tanpa kelulusan tapi poket tebal,trus dapat pangkat mcm2. Saya nak tanya penyokong2 reformasi,apakah niat anda berdemonstrasi? Adakah untuk mendapatkan projek2 untuk diri ANDA sendiri atau RAKYAT? Wallahualam.

Anonymous said...

"Yahya, seorang aktivis lama PKR, berkata beliau mendapat sokongan dan berpengaruh dalam kalangan 70 hingga 80 peratus bahagian di negeri itu." Malaysiakini.

Razali said...

Kepada refomis ikhlas..pi berambus lah. jangan singgah kat sini. ko pergilah sama mat kati dan mat tahil tu. Datang tak berjemput. Ikhlas ko jubur hang ke

Reformis Jalanan said...

Kita sebagai reformis di zaman reformasi dahulu bukan minta dibalas dgn apa2 imbuhan tetapi kenanglah jasa kami..... itu sudah cukup memadai.

Semasa kami berjuang dahulu kemanakah muka2 pemimpin2 yg ada sekarang? Bila dah berjaya muncullah muka2 mereka ini, kami dicampak ketepi.

Tiada pembelaan atau penghargaan dari pehak pimpinan atasan kpd nasib kami hanya kerana kami tak punya nama tak punya kelulusan.

Ada di antara kami dibuang kerja gara2 aktif dlm reformasi dahulu..kenanglah jasa2 kami yg dibawah ini.

Anonymous said...

selamat sejahtera semua... info baru yg diteerima..... reformis ampang GILA KUASA nak buat protes di rumah DSAI pulak jam 2 ptg nie... smlm katanya di rumah MB. lagak macam samseng depan ahli parlimen dan dun2.

mcm nilah pemimpin reformis... pi blaaaa..... cakap tak serupa bikin.

oooiii reformis ampang... pi mampus lah.... buat parti reformis sendiri lah. PRM (parti reformis semalaya).... Presiden (budak ampang yg terlebih pandai), Naib... pandai2 kumpul geng... NORA jadi bendahari .. sbb dia pandai jual tshirt eetc bila berlaku demo2........

"Rakyat juga tidak mahu jenis reformis yang hanya pandai melalak demostrasi dijalanan jadi pentadbir.

Rakyat undi PKR-PAS-DAP bukan kerana kebolehan mereka tunjuk perasaan dan mengganggu ketenteraman awam."

PR baru perintah selangor... dah nak tunjuk samseng.... pi blaaaaalah!

Anonymous said...

kak Nora pakaila tudung... kembalilah pada suruhan dan hukum ALLAH SWT..

Anonymous said...

yang komen nih x paham ker apa yang nora tulis...korang x perasan atau buat2 bodoh.

1st
bila sblm menang geng2 yang ada ijazah atau diploma yang di tawarkan jawatan tidak pula memberi pandangan atau idea mcm mn berdepan dgn kerajaan yang zalim utk rakyat.masa tuh sibuk apa?jaga perut dgn bawa perut?woo..bila dh menang...byk pula hulur diri nk berkhidmat.jgn nk buat tuduhan reformis mengharapkan habuan...kes mogok lapas...mana golongan intelektual nih?nak tunjuk muka pn bagi sokongan pn xder.siap pesan..'jangan pergi..nanti kena tangkap'

2nd
mcm abang jamil cakap la...org kita nih nk cakap n putar belit cukup pandai...skrng golongan2 ini apa kata aku tawarkan jadi orang tengah utk debat secara terbuka antara golongfan reformis dgn golongan yang ada diploma & degree yang banyak cakap sgt komen menyalak sakan sgt dlm blog nih (bg mereka yang ada diploma & degree yang berjuang utk rakyat era reformasi..Tahniah kepada anda sudahla ada kelulusan,sanggup pula berdepan dngan pelbagai ancaman..anda sepatutnya di lihat oleh pimpinan Berani,Bijak & Banyak Idea & Perancangan)

yang sibuk komen lari tajuk bagi no contact.Tajuk debat 'Hala Tuju Negara Hasil Perubahan & Desakan melalui Jalan Raya'..jgn nk komen kat sini mentang2 xnampak rupa & buleh jadi andalah golongan oputunis rakyat-zul

Anonymous said...

rileks la zul, jgn emosi sangat.. kita kena ikhlas berjuang tanpa mengharapkan habuan.. kita minta pada Allah shj... jgn meminta-minta pada manusia... xdpt di dunia, diakhirat pasti kita akan dapat...

azlan said...

Jgn marah kalau saya katakan PR sebagai suatu pakatan golongan profesional. Ikut laporan akhbar ahli 80% ahli majlis MBSA adalah profesional. Jadi 20% golongan biasa hanya sekadar mencukupkan kuoram(?).

Mohd Jaafar Al Ibrahim said...

Aku nak sampuk cite ko rang pasal kepimpinan lahabau yang ada. Betul gak, masa berjuang mereka kenyangkan keluarga mrk sendiri lepas itu bila tercampak cari budak reform. Those dalam reform tolong jangan jadi kuda.

Satu lagi orang yang asyik suruh Nora pakai tudung.Keje korang tulis dalam ini suruh nora pakai tudung untuk tunjuk korang teror ke. Aku nak cakap korang lagi puki mak dari dia. Aku cakap dengan nora mengenai agama dan tudung dan sebagainya tapi aku email dia . korang nak tunjuk apa sebenarnya ..ko terror pakai tudung ke...mengenai personaliti seseorang.....email dia . Lagi satu...kepimpinan UMNO tu..yg bini masing2 tak pakai tuduhg tak lak korang bising..jane ..rosmah...pi la buat demo pakai tudung. Kadang2 aku ingat ko rang ini lagi sial..pakai tudung skirt bawah terbukak....sori nora..aku angin sikit...tapi nak ko cool aje..duduk dalam air cond kot hihihi

Anonymous said...

KERANA SAYANG DAN KASIHLAH KAMI MINTA KAK NORA PAKAI TUDUNG COZ TAK MAHU KAK NORA TROS MENANGGUNG DOSA.. MANA TAHU DGN MSG YG SEDIKIT INI TERDETIK HATI KAK NORA..
BUKAN NAK HINA KAK NORA, TP SEKADAR MENASIHATI SAHAJA.. BERDAKWAH BILA2 MASA.. KAK NORA LEBIH BAIK DARI ROSMAH DAN ARTIS2 FREE HAIR YG LAIN... ALANGKAH INDAH SEKIRANYA DGN SEMANGAT JUANG YG IKHLAS DI SELAMI DGN KEMURNIAN DAN KERENDAHAN HATI MENGERJAKAN SURUHAN ALLAH... MUDAH2 KITA SEMUA MENDAPAT KEAMPUNAN DARI ALLAH SWT..

***MAAF JIKA KAK NORA TERASA..

KEPADA SAHABAT2 YG TIDAK SETUJU, BUKAN ANDA YG MENANGGUNG DOSA, HUKUM TETAP HUKUM.. AJAL MAUT DITANGAN TUHAN.. TIDAK KIRA MASA DAN TEMPAT, LAMBAT ATAU CEPAT.. SEBELUM KITA SEMUA DIJEMPUT MENGHADAP ILAHI.. RENUNG2KAN LAH..

sokongpembangkang said...

ibnukhuzaimah ni nora ke?
http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=11685

pandai sangat politik sampai buka pekung PKR. Yang menyesal kita yang mengundi. Diorang peduli apa. asyik dengan reformis. Rakyat tak undi PKR, rakyat undi pembangkang. Kalau tempat PKR di ganti PAS .... kitorang lagi suka. Apesal kecoh pada benda yang kecil. Korang tak habis reformasi lagi ke?

Anonymous said...

Email Nora lah kalau pasal peribadi dia bodoh....aku bukan apa , aku serik tgk org macam ko...pi jumpa dan cakap kat dia. Ini dok selindung cakap kat sini. Weii aku bukan skg org tak pakai tudung tapi aku nak ckp orang yang dakwah..jgn aib org dalam rumah dia. ini blog dia. Pi call dia cakap dgn dia bangang...letihlah org kalau ukur hanya pada tudung dan bukan seluar dalam terburai

Anonymous said...

kak nora saya kesal apa yg berlaku, kami setuju, kami bukan undi PKR atau PAS atau DAP, kami mengundi pakatan rakyat, harap kepada pihak2 yg bertelagah mengambil jalan bermeshuarah tak kira MB selangor ke reformis, mintak nasihat nik aziz,
saya macam rasa menyesal pulak udi pembangkang dalam PRU 12.

Kalau beginilah saya rasa mungkin kita harus menunggu 40 tahun lagi utk menang lagi, dan seperti biasa BN akan trus berkuasa..

jumpa akak pada 6.7.2008 di protes anti minyak!!!!

AMRUL

zaim said...

Banyak kali caci maki,carut marut. Aku just nak ckp PKR ni salah satu parti gila kuasa. PAS dan DAP baru betul2 parti yg memperjuangkan nasib rakyat.

jamilkucing said...

Assalamualaikum semua.

1 ) Huh dapat tengok melayu bodoh menaip. ada kata jamil nak jumpa MB kerana nak habuan.kah kah kah huh nak gelak tu. apa kau ingat aku bekas ahli umno ka. nak semua tu. ko tu yang bodoh. kelebihan yang allah kuriniakan dekat aku tak ada pada orang lain. satu satunya manusia yang boleh melatih kucing.so apa kata kerajaan selangor jadikan satu tarikan pelancong. bodoh punya melayu. kalau jamil jenis nak habuat atau apa-apa lepas dato seri anwar bebas jamil dah ikut dia ke mana-mana. untuk pengetahuan kau melayu bodoh.lepas dsai bebas jamilkucing terus mengundurkan diri paham.

2 ) sebagai penyokong reformasi bermula dari dsai di pecat aku bukan jenis nak tunjuk baik. ya at least kami reformis yang berjuang demi keadilan seseorang dapat lah habuan sikit. ko tu mangkok kerja boleh ke tak payah gaji bodoh punya melayu. aku tak mahu hipocrit atau tujuk baik. ya memang kalau ada beri sedikit apa-apa pun sebab 10 tahun reformasi kami hilang banyak segala-galanya. kerana manusia pukimak macam ko orang ,bila parti dah kuat baru masuk tunjuk diri.

3) kepada orang yang tegur nora supaya pakai tudung tu tolong cermin diri kau dulu. pengalaman aku di bukit bintang 7 tahun orang pakai tudung tu lagi perangai macam sial. berlakon baik tapi hati macam sial. pakai tudung pastu pakai baju ketat macam anjing kurap. biar nora tak pakai tudung tapi hati dia ikhlas.

4 ) kepada reformis ikhlas aku jamil kucing kata dekat ko ko tu melayu bangsat.keturunan penghianat bangsa satu keturunan.pernah dengar orang kata muka tampal kulit babi. ko tu la.

5 ) lantik yang profesional dan ada diploma je pegang jawatan. habis waktu dato seri anwar di pecat orang diploma ke yang menuntut keadilan untuk dsai. yang ada diploma ke. yang ada diploma ni kebanyakanya melayu bangsat yang hanya tahu jaga tembolok sendiri je.

6) waktu reformsi yahya saari dengan kami reformis yang bertungkus lumus seluruh negara mana tan sri khalid. tau tau baru jadi ahli di angkat tempat tinggi. ni semua budaya umno la. datos eri anwar dan datin seri wan azizah pun satu.waktu susah dulu orang macam die orang ni ke yang bertungkus lumus bersama. jamil kuicng kalau di jemput berdepan datos eri anwar dan di beri masa bercakap tahulah semua pemimpin keadilan jamil nak basuh. aku peduli apa. aku bukan perlukan apa-apa pun dari parti.sorry la aku bukan jenis cakap dalam internet tapi bila berdepan kecut. tak percaya sila adakan forum dengan pemimpin keadilan. kalau la pemimpin keadilan berani.

Anonymous said...

Setuju dengan anonymous June 24, 2008 6:35 AM, kalau nak cakap pasal peribadi call lah Nora janganlah duk bising kat sini...bukan tak setuju cuma caranya tak betul...kalau betul2 ikhlas nak tegur..call dia, bukan duk bising kat sini dan dibaca oleh semua, kan boleh jatuhkan air muka orang...be a profesional sikit...

Anonymous said...

mb selangor nie tau lah mudah sesasul...mungkin kurang petah...tapi is the best buat org selngor..engkau tak puas hati tak dilantik ker...kalau reformis berjuang hndak kan mende jer lebih baik sokong umno..

Anonymous said...

salam...kembali..

saya setuju mcm cakap abang jamil...dari awal penulisan saya,saya alu2kan insan2 oputunis & hipokrit yang dulu xder langsung nk tawarkan tenaga..waima idea utk perjuangan rakyat ini...tiba2 nk tunjuk jaguh & champion bila nampak sinar harapan kemenangan utk Pakatan Rakyat...

Jd jalan terbaik...forum dgn tajuk yang aku bg tuh...rasanya adala golongan2 oputunis nih nk sambut...aku jadi org tengah pn xpa...abg jamil dh tawarkan diri...so,korang yang byk sgt maki group reformis nih...mcm mn?ada berani...bukan nk cari sapa menang...tap nk londeh sapa yang temberang waktu berjuang...

Kalau nk cakap lain kali...agak2 la,klau polis pn kita brdepan waktu demo...apatah sgt dgn group2 oputunis nih...Utk abg jamil...saya kenal saudara yang selalu bersekuter ker rumah DSAI dgn kucing belaan saudara & pernah masuk dlm mastika klau x silap sy...
Syabas...sy alu2kn forum golongan reformis VS Oputunis..-zul

kuntakinteAMPANG said...

SEMUA "REFORMIS" pro Yahya TOLONG BACA!!!
Dilulus terbit pada Wednesday, June 25 @ 12:25:33 MYT oleh greenboc


Oleh Topeng_Perak

"
Assalamu' alaikum...

Kenapa perlu berbogel? kalau ya pun tak setuju dengan keputusan pimpinan atasan, tak kan dah tak ade cara lain nak tunjukkan tak puas hati? tak malu ke kemudian hari nanti? orang lain pun berjuang jugak & berjasa jugak & lebih ramai lagi yang dipinggirkan, tapi tak de pulak yang ambik tindakan membogelkan diri sendiri...

Ini "protes" cara baru ke?kalau "badan" tu cantik tak pe la jugak...ini tidak...penuh dengan kurap,panau,kayap,daki-daki,nanah,kudis-kudis & macam-macam lagi. apa lah bodoh sangat sampai kena dedahkan semua tu? kerbau kat kampung aku lagi banyak jasanya kat orang kampung tapi tak pernah mengamuk pun bila nak kene sembelih. tau jugak kerbau tu erti "pengorbanan".

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

Artikel aku ni aku tujukan pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan "reformis" pro Yahya.

Aku rasa engkorang tak baca artikel aku sebelum ni [ klik ] pasal isu yang sama.entah engkorang tak baca atau engkorang baca tapi sebab "keras kepala" engkorang tak terima teguran aku tu.

Bukan aku je yang buat teguran...engkau tengok kat ruangan komen kat bawah artikel tu pun engkorang boleh baca macam-macam teguran tambahan pembaca bagi.semuanya bagi nasihat yang baik,kecuali engkau sorang je kat situ yang buat pendedahan...untuk apa?engkau ingat aku peduli dengan pendedahan engkau tu?mungkin engkau & rakan-rakan "reformis"(kununnya) engkau ni memang jenis "degil & tak boleh ditegur".elok engkau ajak kawan-kawan reformis(kununnya)engkau ikut jejak "kuda trojan" engkorang tu.sesuai sangat dengan lagak engkorang.

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)


FIKIR SECARA LOJIK GUNA OTAK DALAM KEPALA...jangan fikir pakai NAFSU..!

Dalam ni aku tak nak sentuh pasal dakwaan-dakwaan engkau pada pimpinan engkau tu & aku tak minat nak ambik tau.aku cuma nak jelaskan pada engkau & TOLONG SAMPAIKAN sekali penjelasan aku pada rakan-rakan reformis engkau tu apa yang aku nak jelaskan.kalau engkau & rakan-rakan engkau betul-betul macam yang engkau panggil "REFORMIS",mesti engkau boleh terima teguran aku & rakan-rakan kat sini.
*rakan-rakan yang lain boleh tambah pada ruangan komen - tolong bantu rakan kita ni.

1 : Tindakan MB Khalid yang jadi isu - pesanan sms memaklumkan supaya Yahya tidak terkejut akan tindakan yang akan dikenakan keatasnya keesokan hari.

Apa masalahnya dengan pesanan sms tu?bagi aku,tindakan Khalid mengirim sms adalah satu tindakan yang bijak.kalau engkau jadi Khalid,apa agaknya cara terbaik bagi engkau?call & bagitau terus?larat ke engkau nak bersoal jawab dalam hp?ini bukan isu kecik untuk engkau bincangkan dalam hp.ini isu yang melibatkan KERAJAAN NEGERI.bagi aku memadailah dengan maklumkan melalui sms kemudian seterusnya boleh bincang dipejabat keesokan hari.susah sangat ke?kalau pegi pejabat tiba-tiba dapat tau kena gantung macam mana?tak ke lagi haru?

2 : Gantung tugasan.

Apa masalahnya kena gantung tugasan?GANTUNG TUGASAN SAHAJA bukannya BUANG atau DILUCUTKAN JAWATAN.kenapa nak melatah mengalahkan orang kene buang kerja?setakat kena gantung kerja bagi aku perkara biasa dalam mana-mana institusi bila terlibat dengan siasatan BPR.bagi aku ni perkara normal(kecuali orang UMNO).

Kenapa mesti gantung?

Ini semua kena jelas...untuk memudahkan siasatan BPR,sebaik-baiknya individu terbabit WAJIB digantung tugasan buat sementara waktu.tujuannya - supaya siasatan tidak terganggu.engkau bayangkan kalau engkau jadi anggota BPR.engkau buat siasatan di pejabat sipolan-sipolan,tiba-tiba ada dokumen hilang.siapa akan jadi suspek utama?BPR tak kan cari orang lain...mesti dia cari "tertuduh" sebab kemungkinan "tertuduh" akan melarikan apa-apa dokumen berkaitan untuk menutup@menghilangkan bukti.

TAPI - kalau tertuduh TIDAK BEKERJA semasa siasatan dijalankan,"tertuduh" tidak akan menjadi suspek utama kalau apa-apa dokumen hilang.itu yang nak dielakkan oleh MB Khalid.engkorang dah lama jadi "reformis" mungkin dah nak masuk 10 tahun patutnya engkorang tau benda-benda macam ni & sepatutnya tak payah sape-sape jelaskan untuk engkorang.bro......berani kerana benar,takut kerana salah.

Kalau benar,kenapa nak melatah?

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

3 : Jasa,pengorbanan & penghargaan.

Ini yang aku nak tekankan pada engkorang & aku nak tanya beberapa soalan pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan reformis...
soalan 1 - apakah ukuran "jasa" seseorang pada perjuangan reformasi?
A.bersama membangkitkan "reformasi" di Malaysia(1998)
B.bersama mengembangkan perjuangan "reformasi"(1998-2008)
C.bersama mempertahankan perjuangan "reformasi"(hidup)

soalan 2 - apakah ukuran "pengorbanan" seseorang pada perjuangan reformasi?
A.bersama-sama berdemonstrasi
B.bersama-sama mengahadapi bom asap & air kimia dalam demonstrasi
C.bersama-sama dibelasah semasa demonstrasi
D.bersama-sama tertangkap semasa demonstrasi
E.bersama-sama di ISA kan kerana berdemonstrasi

soalan 3 - apakah jenis penghargaan yang para reformis nikmati?
A.jawatan dalam parti
B.pangkat dalam parti
C.kedudukan dalam kerajaan negeri

soalan akhir & main point aku - hampir semua para "reformis" berjasa,berkorban tetapi berapa kerat yang mendapat "penghargaan" & pernahkah mereka-mereka yang tidak mendapat apa-apa anugerah & penghargaan mengadu domba pada mana-mana pihak kununnya jasa & pengorbanan mereka tidak dihargai?pernahkah mereka-mereka yang kita tidak kenal ini menuntut apa-apa penghargaan dari pihak pimpinan?pernahkah mereka-mereka ini menuntut agar jasa-jasa mereka ini dibalas setimpal dengan jasa & pengorbanan mereka?

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

Terus-terang aku katakan jasa & pengorbanan engkorang kat atas tu tak dapat disamakan dengan jasa & pengorbanan mereka-mereka yang dibawah ni...engkorang kat atas tu masa demo,polis tak berani pukul sebab engkorang kira macam leader la,korang femes jadi polis x brani nak buat sembarangan...macam mana polis nak pukul?rakyat kat bawah ni awal-awal dah tolong cover engkorang...kepong engkorang supaya engkorang selamat.

Berapa ramai "reformis" yang balik berdemo dengan kepala berdarah & badan lebam-lebam kena cota,kena rotan,kena bom asap,kena tendang terajang,kena air asid & macam-macam lagi.engkorang datang demo naik apa & balik demo naik apa?engkorang tau tak berapa ramai yang balik rumah macam balik perang.anak bini menangis-nangis dekat rumah.ada jugak anak bini yang melopong je tunggu suami tak balik-balik berhari-hari,tau-tau ada dalam lokap.

Engkorang bila kena tangkap cukup femes...masuk muka depan,macam filem star tapi reformis yang lain-lain dapat apa?engkorang tau tak berapa ramai anak bini menangis kat rumah masa tu tunggu bapa & suami diorang tak balik-balik.sape yang bapak-bapak diorang tu pertahankan?engkorang kan?bagi aku engkorang cukup bertuah,semua reformis yang engkau tak pernah kenal secara sukarela pertahankan engkorang masa tu tapi pernah ke diorang mintak balasan,penghargaan & pangkat???

Bagi aku engkorang yang cepat melatah ni TAK LAYAK LANGSUNG digelar sebagai "reformis" sebab perjuangan engkorang tak ikhlas.ikhlas apa kalau bila sampai masa engkorang asyik mengungkit jasa & pengorbanan engkorang yang bagi aku tak seberapa tu!!!???

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

Nasihat aku pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan "reformis".

Bertindaklah menggunakan akal.jangan cepat melatah.apa-apa masalah dalaman parti janganlah didedahkan sewenang-wenangnya.kita berjuang demi kebenaran,kita laungkan perubahan tapi semua tu tak de gunanya kalau kita sendiri tak amalkan.semua parti ada prosedur masing-masing.ikutlah prosedur yang ada.cara yang engkorang ambik ni sebenarnya mengeruhkan keadaan padahal keadaan tenang je.Yahya belum dihukum...dia cuma digantung sahaja.MB Khalid kan dah jelaskan habis siasatan,kalau tak bersalah yahya akan mula bekerja semula seperti biasa.itu prosedur yang MB Khalid gunapakai.

Bagi aku,masih belum terlewat lagi untuk engkorang renung balik baik buruk apa yang berlaku.tindakan engkorang tu terlalu awal bagi aku.terlalu terburu-buru.masalah tak kan selesai...sebenarnya bagi aku tak de masalah pun yang timbul dari awal...engkorang yang timbulkan masalah tu.bawak-bawak berkumpul,bincang cara adik-beradik,bincang sesama rakan seperjuangan...jalan penyelesaian pasti ada.

Kita dalam Pakatan Rakyat kan dah sepakat,pimpinan pun dah buat kenyataan jadikan TGNA sebagai contoh.jangan mendahului pemimpin.apa-apa bawak berbincang.engkorang kena ingat,seluruh rakyat Malaysia sedang memerhatikan Pakatan Rakyat lebih-lebih lagi PKR.engkorang sebagai leader dalam Pakatan Rakyat sepatutnya tunjuk contoh yang baik pada rakan-rakan sekutu Pakatan Rakyat.

Ahli PKR sendiri mesti tau 1 perkara & kenyataan ni - hampir 50% rakyat Malaysia sedang bandingkan PKR dengan UMNO & ada yang mengatakan PKR tak lebih dari parti serpihan UMNO.itu kenyataan!!!jangan sampai tuduhan tu jadi kenyataan.nanti sia-sia je jasa & pengorbanan engkorang selama ni.engkorang tak rasa malu ke bila engkorang disamakan dengan UMNO?aku sebut UMNO pun dah rasa nak muntah dah.

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

Fikir & renunglah balik apa yang aku taip ni.aku pun harap sangat bukan engkorang je yang fikir benda ni,kalau boleh semua kita dalam Pakatan Rakyat muhasabah diri.jangan terlalu asyik mencari kesalahan orang(harap aku sendiri pun sama jugak muhasabah diri).kadang-kadang kita ghairah sangat mencari kesalahan orang sampai kita lupa kelemahan kita & tak mustahil kita sendiri yang dedahkan kelemahan kita pada lawan kita.

Come on friend...ini baru ujian awal...banyak lagi yang akan datang & tak mungkin dapat kita jangkakan.kembali balik pada asas perjuangan kita,lupakan dulu soal kuasa(kalau boleh tak yah fikir).perjuangan kita belum selesai.kembali semula dalam permuafakatan ni & sama-sama kita langkah kaki kanan kearah tujuan kita.

Aku yakin kalau engkorang muhasabah diri,rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat baik PAS,DAP & PKR akan jadi lebih kuat lagi...jangan layan musuh dalam selimut.

Ingat kawan...bersatu kita teguh,bercerai kita roboh(pinjam ayat parti raba-raba).rakan-rakan yang lain pun aku harap sama-sama kita tegur kesilapan sesama kita.kalau aku buat silap,jangan malu-malu nak tegur kesilapan aku.aku pun macam tu jugak,mana yang aku rasa buat silap & perlu ditegur,aku akan tegur.mungkin cara teguran aku tak sama tapi matlamat "menegur" tu 1 je...untuk kebaikan kita.aku ulang - untuk kebaikan kita,bukan kebaikan aku sorang atau sape-sape individu perseorangan...

Oi...panjang betul taipan aku kali ni...aku harap taipan aku ni tak sia-sia & aku berdoa kepada Allah semoga kita semua diberi kekuatan oleh-Nya dalam perjuangan kita ni.

*gambar tengkorak main gitar tu tak de kene mengena dengan artikel ni...saje je aku letak situ...

Berjuang,berjuang,berjuang & terus berjuang!!!

http://perisikrakyat.blogspot.com/

Anonymous said...

aku sokong apa yang ko cakap tu kuntakinteAMPANG.. akupun sedih juga pada YS tp kita kena think positif.. YS bukannya kene pecat.. direhatkan 2 bulan sementara siasatan BPR selesai..klu tak salah awatnya takut..

ingat PR baru je 100 hari memerintah tp dha macam2 citer yg tak elok kita dengar..malula sikit pada PAS..tengok kebanyakkan ahli pas ada yg susah dan miskin jugak..tp dorg xda meminta2 dan buat mcam2 hal.. kita PKR kena ikut cara org PAS yg sederhana dlm apa jua keadaan... ini klu rakyat tengok perangai kita semua gerenti PRU akan dtg PR akan kalah...

apa korang semua suka ke BN yg memerintah????

Anonymous said...

Salam Nora & Pembaca semua,

Aku rasalah siKhalid dan YS ni, dua2 bengap. Sebab apa hantar sms, call je lah siYS and duduk semeja and brainstorm what is the best way moving forward. SiYS plak, gather his Liutenants, buat mende? Bende boleh selesai senyap2, dah pecah terburai camne. Washing dirty linen in public.

Yg puak PAS duk kutok PKR, apahal plak? Korang pi tengoklah longkang kat KB and Bachok sana. Bushuk sebushuk nya mcm berak-kencing petai tahu tak? Nama je pasar Siti Khadijah, tapi kebersihan nya mana? Ada ISLAM menyuruh umat nya jadi pengotor !!

Tu saja. Nora, yg you plak cuti lama2 kat PD tu sebab apa? Tulislah cepat kisah ezam tuhhh.

ysp said...

Sdr serta teman-teman yg dikasihi, beberapa penjelasan perlu saya berikan kerana semua yg sdr berikan komen banyak tidak kepada fakta yg tepat.
1.Keputusan TSKI gantung tugas saya telah diumumkan kepada mesy Biro Politik PKR pada 18 Jun 2008(maklumat ahli biro politik)TSKI juga telah mengumumkan penganti Pegawai Khasnya yg baru (iaitu Sdr Zahir Hasan)
2.TSKI telah hantar SMS pada saya 22 Jun 2008 jam 9.45 pagi nyatakan saya digantung tugas.Kenyataan telah dibuat dalam Malaysia kini telah menyatakan Yahya Sahri digantung tugas bagi memudahkan siasatan BPR dibuat.(BPR telah menyiapkan siasatan pada 11 jun) kenyataan TSKI juga telah keluar dlm beberapa Media menyatakan tiada Isu yg berbangkit mengenai soal Rasuah.(utk makluman pihak SUK telah dimaklumkan oleh pihak BPR mengenainya)
3.Mengenai perjumpaan di DSQ pd 22 jun 2008,pertemuan ini diatur oleh teman-teman saya yang bertalu-talu inginkan penjelasan maka saya kata saya sedia buat penjelasan, cuma saya semua mohon tiada media, sebab kesan akan terlalu burok.(saya nyatakan ini hanya sesi penjelasan bukan sesi meraih simpati, sebab saya jelaskan isu saya boleh pertahankan sendiri)
4.Utk makluman pejabat SUK menghubungi saya sendiri menyatakan terkejutnya tindakan TSKI mengantung tugas saya sedangkan sepatutnya SUK melalui satu jawatankuasa perlu dibentuk bagi membincangkan apakah tindakan yg perlu diambil sekiranya ada kes yg melibatkan saya.(menurut pej SUK tindakan TSKI silap, lebih-lebih lagi SUK dah terima penjelasan drp pihak BPR)
5.Ada yg tanya Yahya Sahri tu pernah ikut demo, jadi reformis..yg tanya rasanya...Nora, Husband Nora..ahli persatuan Usaha, ahli Ikrar takada yg saya tak kenal..dan tak ada yg tak kenal Yahya Sahri rasanya lah..., cuma saya bukan orang yg keluar masuk lokap macam yg lain...sebut mana demo yg saya tak ikut..dan demo mana yg saya tidak terlibat..saya tak ditangkap sebab saya masa kecil dulu dah diajar..BUAT APA SAHAJA..TAPI JGN SAMPAI KENA TANGKAP..KLU KENA TANGKAP MAKANYA KURANG CERDIK.
6.Sebelum dan semasa saya dipejabt MB ramai reformis datang mohon pelbagai pertolongan...tanya husband Nora(hairi), tanya Said, tanya Sdr Ramlan, Tanya Abu Mirdad, tanya Abg Jalil..serta ramai lagi le (klu sdr Omar Tan masih hidup dia boelh jawap banyak).(jgn kata saya tidak bantu sebelum saya duduk pejabt MB pun saya bantu ramai reformis, cuma saya bukan jenis bising-bising,(ramai yg katanya pinjam duit tapi sampai sekarang tak bayar pun ramai - tapi saya dah halalkan)saya orang buat kerja bukan banyak cakap, boleh tanya semua Ketua Bahagian, Ketua AMK, Ketua Wanita, juga Ahli PKR Selangor).
6.Wah ada juga yg pandai cakap macam ahli MPT tahu saya baling fail, itu kenyataan yg salah (saya hanya pernah meninggalkan mesyuarat kerna kurang bersetuju dengan keputusan) saya tidak melibatkan diri dalam aktiviti
pada tahun 2001-2003 kerana saya dah mohon cuti drp Presiden dan Setiausaha Agunng kerana saya sambung belajar)
7.Ramai ahli PKR yg telah saya bantu utuk peroleh lesen niaga, lesen, kontrak, kewangan serta juga tak kurang yg dpt pinjaman bank serta pelbagai lagi itu sebelum saya ada jawatan di Pej MB.
8.Sdr Jamil Kuching kertas cadangan sdr masa saya di pej MB saya dah baca, tengah tunggu giliran untuk dibentangkan pada pertemuan dgn MB.(ada lebih 300 kertas cadangan yg sampai utk dibentangkan)
8.Saya akur dan sangat menghormati DSAI maka saya setuju untuk tidak bertindak diluar lingkungan parti.Maka pertemuan dgn DSAI pada 24 Jun 2008 seterusnya mesyuarat perhubungan selangor pada 25 jun 2008 menjelaskan segalanya. Saya bersam TSKI setuju dengan saranan DSAI.
9.Sdr serta para reformis, sekiranya ada apa-apa isu adalah lebih baik kita rujuk serta dapatkan penjelasan..seandainya ada yg ingin bercakap tel saya 019-2576397 atau email ysp3737my@yahoo.com.